Chcete-li zešílet, <span>stiskněte 1</span>

24. 3. 2008 12:00
tema
tema

temaTechnický rozmach otevírá úžasné možnosti, ale i dveře do blázince. Ví to každý, kdo už někdy zápasil se zlovolným klubkem nabíječek. Kdo se přistihl, že místo práce celé hodiny kliká na pitomosti. Kdo vzteky málem rozkousal sluchátko kvůli automatu, který firmy připojují k telefonu, aby nemusely mluvit se zákazníky. Žít ve světě zahlceném technologiemi a informacemi je stále složitější.

Třicetiletý scenárista Tomáš Končinský vypráví, jak se proti němu v lednu vzbouřilo takřka kompletní vybavení domácnosti. Nejprve shořela nabíječka mobilu. Pak se v rychlém sledu rozbil MP3 přehrávač, odšťavňovač, roleta, monitor u počítače, DVD přehrávač, dokonce i zip u bundy. U kuchyňské linky za sto tisíc se zadřely písty tlumící dovírání dvířek. U operátora si objednal službu GirlsTalk, aby mohl po třetí minutě mluvit zdarma – a teď se mu hovory po páté minutě samy od sebe ukončují. „Windows mi klekly dvakrát, pračka nevysvětlitelně teče, mrazák se samovolně rozmrazuje,“ líčí vzpouru strojů autor televizních scének s plyšovými obludami Jů a Hele či několika dílů seriálu Letiště.

Jenom do záruky

Scenárista nevidí kořen zla ve strojích, ale v lidech, kteří je vymýšlejí, vyrábějí a prodávají. To oni se podle něho proti technicky méně zdatným spoluobčanům spikli. „Dvacet let stará lednice Calex nebo horské sluníčko Solux Chirana z roku 1982 mi fungují bezchybně. Vsadil bych se, že kdybych si podobné přístroje koupil dnes, vydrží přesně dva roky. Podle záruky.“
   
Stejné podezření mají podle Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) tisíce lidí. „Zrovna mám na stole případ pračky, která se rozbila týden po skončení záruky. Opravář pak majitelce řekl, že při její konstrukci se prostě s delší životností nepočítá,“ říká mluvčí spotřebitelů Ivana Picková.
   
Proč spolehlivost přístrojů klesá? Ač jsou konstrukčně složitější a mají více funkcí než před lety (to samo o sobě zvyšuje riziko poruch), konkurence a drsné manýry velkých obchodníků nutí výrobce stlačovat náklady na úkor kvality. Na českém trhu převažují zákazníci, kteří při výběru hledí výhradně na cenu. A tak je nabídka levných nepodarků opravdu široká.

Tlačítka k ničemu

Dříve si lidé nejčastěji stěžovali na mizerně ušité boty, od loňska je na prvním místě elektronika (19 %), následují mobily (12 %) a další domácí spotřebiče (9 %). „Sečteme-
-li to, vyjde neuvěřitelných 40 procent. Jde o výrazná čísla vymykající se statistikám uplynulých let,“ uvádí nedávná zpráva sdružení SOS. Mnoho přístrojů se porouchá a obchodníci je při reklamaci odmítnou vzít zpět. Moderní technika ale sužuje lidí také množstvím tlačítek, nesmyslných funkcí a nesrozumitelných návodů.
   
„Elektronika zůstává velmi nedokonalá. Vyžaduje, abychom ji obsluhovali, místo aby obsluhovala ona nás. Stojí to neúměrně mnoho času a nervů,“ říká Petr Koubský, který o trhu s informačními a komunikačními technologiemi (ICT) přednáší studentům Vysoké školy ekonomické. Upozorňuje, že stroje, které jsou na trhu již dostatečně dlouho (třeba auto, pračka, televizor) mívají ovládání dostatečně propracované. U posledních výkřiků techniky se ale vhodný způsob komunikace mezi člověkem a strojem pomalu a bolestivě hledá.

Celý článek najdete v aktuálním vydání časopisu Týden.

Foto: archiv Týdne

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ