Švédská trojka: volvo, Dalík, Topolánek
23.09.2007 12:00 Původní zpráva
Mediální poradkyně Zuzana Palzer se s novináři bavila poměrně otevřeně. Byla ochotna udělat mnohé, aby jí novináři uvěřili, že její zaměstnavatelka, poslankyně Lucie Talmanová, nabyla svůj nový vůz naprosto legálně. Slibovala dokonce, že ukáže technický průkaz vozidla. Vstřícnost ale skončila v okamžiku, kdy se jí v e-mailové schránce objevila poslední série dotazů.
TÝDEN v minulém čísle upozornil na záhadné volvo, jímž premiér Mirek Topolánek déle než rok brázdil republiku. Topolánek a poradkyně od pondělí do pátku pouštěli do médií části informací, aby nakonec přece jen prozradili, že Talmanová koupila automobil od přítelkyně Topolánkova pobočníka Marka Dalíka. Ani touto informací ale do případu nevnesli o mnoho více světla.
Když TÝDEN žádal další podrobnosti, dostalo se mu této odpovědi: „Vše, co k předmětnému vozidlu paní Talmanové mělo být řečeno, se již stalo. Chtěla bych zdůraznit, že na celém prodeji nebylo zhola nic nelegálního, neetického ani ‚levého‘. Vozidlo se samozřejmě objeví v majetkovém prohlášení paní místopředsedkyně Talmanové, které bude jako poslankyně odevzdávat.“ Mediální poradkyně nádavkem přidala malé školení o irelevantních dotazech a o tom, co skutečně zajímá čtenáře.
Cizím autem na výlet
O slovech jako etika se ovšem v případě „Topolánkova“ auta dá pochybovat. Talmanová nevysvětlila, proč si vůz koupila právě ona, když ve volvu déle než rok jezdil Topolánek. Stále budou namístě otázky, zda premiérovi k autu přece jen nedopomohl jeho poradce Marek Dalík, jemuž lidé z politických kuloárů vymysleli kouzelnou přezdívku „Topolánkova kasírtaška“. Mimo to zůstává neobjasněno, proč se Dalíkova přítelkyně Gabriela Horáčková rozhodla pro mimořádně neobvyklý krok a svým známým prodala vůz prostřednictvím autobazaru, čímž mohla zvýšit jeho cenu o provizi pro obchodníka. Bez uspokojivých odpovědí ohrožuje i nadále „případ Volvo“ kariéru obou politiků, Talmanové i Topolánka.
V čem vlastně tkví problém Topolánkova auta? Není rozhodně obvyklé, aby špičkový politik jezdil ve vozidle, které nejenže není jeho, ale ani nikoho z rodiny. Je zvláštní, že si předseda občanských demokratů, tehdy vydělávající asi devadesát tisíc měsíčně, nepořídil vlastní vůz. Na loňských předvolebních mítincích přitom hřímal o tom, že zatočí s klientelismem, který se v Česku rozmohl za vlád sociální demokracie. Když ale vyvanula ostrá slova a vypnuly se mikrofony, nasedl do volva, jež mu půjčovala soukromá podnikatelka. Službu jí vrátil minimálně jednou: letos v červnu svou účastí ozdobil červnové otevírání jejího obchodu s luxusním oblečením. O akci se mimochodem postarala Dalíkova agentura, jak upozornil deník Šíp.
Vztah Topolánka s Talmanovou, která je nyní vydávána za dobrou kamarádku Gabriely Horáčkové, vyšel najevo až několik týdnů po volbách 2006. Topolánek si tedy auto od Horáčkové bral v době, kdy oficiálně žil s manželkou Pavlou. Jenže ta měla k dispozici jiný terénní vůz – land rover od Dalíkovy společnosti New Deal Communications, pro niž pracovala. V takovém případě se ale otevírá prostor k úvahám: neposloužila Horáčková pouze jako prostředník pro někoho dalšího, kdo měl zájem Topolánkovi pomoci?
Kšefty s Dalíkem
Není pochyb o tom, že se Mirek Topolánek pokaždé, když do Volva XC90 usedl, vystavoval podezření ze střetu zájmů, že může v budoucnu jednat ve prospěch člověka, jenž auto ve skutečnosti platí – jako revanš za výpomoc s dopravou. Škála těch osob je široká stejně jako seznam byznysmenů v mobilu Marka Dalíka, údajně důvěrného přítele Horáčkové. Topolánkův pobočník nemá v české administrativě žádnou funkci, není veřejnou osobou, přesto má na premiéra enormní vliv a získává od něho pravděpodobně velmi užitečné informace.
Zda Dalíka a Topolánka spojuje jen politika, nebo i majetkové toky, by mohla poodhalit právě tato kauza. S informacemi, které dosud poskytla Talmanová, to však není úplně snadné. Vůz byl podle ní vyroben v roce 2004 a Topolánek ho prokazatelně začal používat až v první polovině roku 2006. Zhruba v té době dostalo volvo brněnskou značku, což vyplývá z veřejného registru SPZ, který provozuje Česká kancelář pojistitelů. Z dosavadních odpovědí Talmanové vyplývá, že vůz s brněnskou značkou vlastnila Dalíkova přítelkyně Gabriela Horáčková. To by mohlo znamenat, že se ani ne třicetiletá žena o své auto začala dělit hned, jak ho získala. Komu volvo za více než 1,5 milionu korun patřilo před květnem roku 2006 (či proč v tom roce změnilo SPZ), odmítá Talmanová odpovědět.
Celý článek si můžete přečíst v novém vydání časopisu Týden.
Foto: Michaela Feuereislová/ilustrace TÝDEN
Diskuse
Diskuze u článků starších půl roku z důvodu neaktuálnosti již nezobrazujeme. Vaše redakce.