Pátrání po pohřešovaných, záchrany lidí z nepřístupného terénu, pomoc při živelních katastrofách, jako jsou povodně nebo požáry, přeprava speciálních jednotek při zásazích proti nebezpečným pachatelům nebo také převoz orgánů - to je jen část úkolů, které plní policejní letecká služba.
Její první piloti začínali před 90 lety na armádních dvouplošnících, dnes létají v německých a amerických vrtulnících. Ředitel služby Slavomír Bell řekl, že piloty podle něj k policii láká právě různorodá náplň práce.
"Myslím, že jsme jeden z mála útvarů, který nemá podstavy. Získat a vycvičit pilota samozřejmě není jednoduché, je to o poctivé personální práci, o tom umět si vybrat a umět lidi motivovat, aby u nás lítali, protože kolikrát je neumíme zaplatit ani jako armáda," uvedl Bell.
"To létání je zajímavé, pro piloty je to profesní motivace. Jsem tady 21 let a pořád mě to baví," potvrdil pilot Tomáš Vlasák. "Rozsah úkolů je opravdu veliký. Od pátrání přes monitoring různých akcí, kde dohlížíme na dodržování veřejného pořádku, až po nedovolená srocení. V poslední době nás třeba trápí tuning párty," popsal.
Létá se skoro za každého počasí, ale rozhoduje bezpečnost
Piloti se střídají po dvanáctihodinových směnách a vzlétají téměř za každého počasí. "Máme výjimky z běžných pravidel létání podobně jako v provozu policejní auta s majákem," zmínil Vlasák. Podotkl ale, že pilot se ohledně vzletu nesmí rozhodovat podle urgentnosti daného případu, ale podle zachování bezpečnosti.
U Letecké služby Policie ČR aktuálně slouží 36 pilotů včetně dvou žen a 12 palubních techniků, kteří mají na starosti například obsluhu termovizí nebo bambivaků na hašení požárů. Hlavní základnu má policejní letka v Praze na Letišti Václava Havla, odkud také létá i jako záchranná služba. Další základna se nachází v Brně. V obou městech je takzvaný hotovostní vrtulník připravený vzlétnout 24 hodin denně. Další denní hotovostní vrtulník by měl být od roku 2027 k dispozici v Ostravě.
První policejní piloti měli dvouplošníky a byli to nadšenci
Policejní letci jsou po dopravní policii druhou nejdéle fungující službou. „Když v roce 1935 začaly létat první četnické hlídky, tak to měly velice těžké. Ti lidé byli velcí nadšenci, protože neměli patřičné zázemí. Stroje – dvouplošníky – měli zapůjčené od armády. Lítali zejména na ochranu státní hranice, ale i na policejní pátrací činnosti,“ popsal Bell začátky útvaru.
Útvar pak vystřídal řadu názvů - v 80. letech se například jmenoval Letecká správa Federálního ministerstva vnitra. Tehdy u něj působil i Josef Roušar: nejprve jako dispečer, později jako pilot, který strávil s policejními vrtulníky ve vzduchu celkem 6000 hodin. "Lítali jsme po státní hranici, kde se kontrolovaly přístupové cesty nebo pašování z Polska. Hodně se létalo pro dopravní službu – Zelená vlna každý pátek a neděli, to bývala trochu nuda, ta auta prostě stála v kolonách," popsal. Vzpomínal také na hledání pachatelů i ztracených houbařů nebo dětí. Vrcholem pak pro něj byla letecká záchranná služba.
O sovětských vrtulníků k americkým helikoptérám
Za Roušara se létalo se sovětskými vrtulníky. "Ty mašiny byly celkem spolehlivé, neměli jsme s nimi problémy. Pak už ale zaostávaly technicky," uvedl muž, který byl na počátku 90. let u nákupu nových strojů nejprve z Německa, poté už amerických bellů. „Dnešek ukazuje, že jsme vybrali dobře,“ podotkl.
Policejní letecká flotila nyní čítá 15 strojů: devět vrtulníků lehké kategorie Eurocopter EC 135 a šest vrtulníků střední kategorie Bell 412. "Za posledních 15 let z nich byly pořízeny pouze dva, proto potřebujeme techniku obměnit a je to na velmi dobré cestě," zmínil ředitel letecké služby v souvislosti s tím, že ministerstvo vnitra vypsalo minulý měsíc tendr na 11 lehkých multifunkčních vrtulníků za 5,54 miliardy korun.










