Česká pošta ode dneška vyčlenila komerční balíkové a logistické služby do nového odštěpného závodu České pošty - balíkové služby. Má být mezistupněm před úplným oddělením do samostatné akciové společnosti Balíkovna, která vznikla na začátku letošního roku, ale zatím nebude vyvíjet žádnou činnost. Vyplývá to z informací pošty.
Vznik odštěpného závodu je podle generálního ředitele Miroslava Štěpána právně nejčistší krok pro převod majetku, který bude v budoucnu vlastnit Balíkovna. Zároveň si pošta i stát zachová přímou kontrolu nad balíkovými službami do doby, kdy se rozhodne, jak s nimi dál naloží. To znamená zejména, jestli do nich umožní vstup soukromého kapitálu.
V současnosti se koná průzkum trhu, který by měl ukázat možnosti Balíkovny a zájem o ní. Ve druhé polovině roku by pak mohl následovat buď prodej 100 procent Balíkovny, nebo vstup strategického partnera. S výběrem strategického partnera Balíkovny České poště radí společnost Roklen.
Balíkovna je v současnosti ztrátová a její zefektivnění si podle Štěpána vyžaduje investice dvě až tři miliardy korun. Jako státní podnik reaguje na tržní podmínky velmi nepružně a zaostává také v automatizaci. Zatímco v Balíkovně je podíl lidské práce 75 procent, u konkurenčních soukromých balíkových přepravců je to 25 procent, což se odráží v nákladech.
Oddělení balíkových služeb je jedním ze zásadních kroků transformace České pošty, která má za cíl návrat podniku k zisku. Ten pošta naposledy vykázaly v roce 2017. Podnik se má po vyčlenění komerčních služeb zaměřovat na provoz pobočkové sítě, nabízení základních poštovních služeb a dalších služeb pro občany, které si u ní objedná stát.