Zástupci chemického sektoru se v otevřeném dopisu adresovaném ministru školství Mikuláši Bekovi (STAN) ohradili proti novému rámcovému vzdělávacímu programu (RVP) pro chemii. Podle nich nesplňuje klíčové požadavky na kvalitní vzdělávací dokument a ohrožuje rozvoj chemického vzdělání v ČR. Mimo jiné jim vadí to, že způsob podávání témat v RVP dehonestuje chemii a skrytě ji viní z negativních dopadů na společnost a životní prostředí. Navrhují, aby bylo zavádění nových učebních plánů pro tento obor odloženo a vznikl revidovaný návrh, který by rozpracovala skupina složená ze zástupců chemického odvětví. Vyplývá to z dopisu, který na webu zveřejnil Svaz chemického průmyslu ČR a který podpořil Svaz průmyslu a dopravy, Unie zaměstnavatelských svazů a pedagogické a akademické instituce jako Česká konference rektorů nebo Akademie věd ČR. Bekovo vyjádření ČTK shání.
Nový RVP představilo ministerstvo v úterý a školy budou moci podle tohoto materiálu vyučovat dobrovolně od příštího školního roku v prvních a šestých třídách základních škol. Povinně se na nový plán přejde v těchto ročnících od září 2027 a ve všech ročnících základních škol by se podle něj mělo učit od září 2031.
Téměř 95 procent učitelů chemie na základních školách ale s návrhem RVP a jeho obsahem nesouhlasí, uvedli signatáři dopisu pro Beka s odkazem na průzkum mezi čtyřmi stovkami chemikářů.
"Vlastní RVP pro základní vzdělávání v aktuální podobě z 14. ledna je vším jiným, jen ne uceleným programem zajišťujícím získání základních znalostí chemie v jasně definované struktuře a na nich postaveném získávání kompetencí s očekávanými výstupy," konstatovali zástupci chemického odvětví v dopise Bekovi. Podle nich místo konceptu výuky základů chemie jako soustavy výchozích vědomostí se nový učební materiál "zaměřuje na módní termíny a aktivistické prvky, které odvádějí pozornost od klíčových chemických konceptů".
Autoři učebních plánů se podle odborníků navíc inspirovali ve vzdělávacích soustavách zemí, které ve své ekonomice mají chemický průmysl zastoupen minimálně, a nereflektovali chemický průmysl ČR a jeho významný podíl v národní ekonomice. Současně ignorovali osvědčené metody z dlouhodobého úsilí chemického sektoru, pedagogů a akademiků o popularizaci chemie, které se v uplynulých letech projevily na rostoucím zájmu školáků o studium chemie.
"Vzdělávací soustava není samonosným komplexem, vždy má odrážet realitu dané ekonomiky, a v tomto duchu má probíhat komunikace mezi jednotlivými aktéry. Toto bylo v konkrétní situaci tvorby návrhu RVP Chemie ze strany Národního pedagogického institutu zásadně pominuto," dodali signatáři.