Evropská investiční banka půjčí státu 11,75 miliardy Kč na modernizaci železnice

Ekonomika
6. 2. 2025 10:30

Evropská investiční banka (EIB) půjčí státu 11,75 miliardy korun na modernizaci české železnice, zavádění evropského systému řízení železničního provozu (ERTMS) a stavbu bezpečných železničních přejezdů. Finance jsou součástí balíčku ve výši přibližně 25 miliard korun, který EIB schválila v roce 2023 a který má podpořit zkvalitnění českých železnic. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS), ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) a viceprezident EIB Kyriacos Kakouris dnes na ministerstvu financí podepsali smlouvu o půjčce. EIB dnes uzavřela také smlouvu o půjčce městu Ústí nad Labem ve výši 1,08 miliardy korun, která je určena na modernizaci městské infrastruktury.

Finance z půjčky budou podle Kupky směřovat do projektů modernizace železnice. Peníze bude stát investovat také do dalšího rozvoje evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS, řekl dnes novinářům. Více než miliardu korun od EIB Ústí nad Labem podle primátora města Petra Nedvědického v letech 2024 až 2028 podpoří opravu budov, obnovu dopravy a renovaci energetické sítě. V plánu je také podpora vzdělávání a sociální péče v Ústí nad Labem.

"Modernizací železniční sítě zvyšujeme kvalitu železničních služeb, ale přispíváme také k ekologičtější a udržitelnější budoucnosti," uvedl viceprezident EIB Kyriacos Kakouris. Modernizace železnic v ČR a dalších evropských zemích má EU pomoct splnit cíl dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050. Zhruba 40 modernizačních projektů financovaných z nového úvěru EIB mají být hotovy do konce roku 2028. Kromě zaměření na udržitelnost mají také zlepšovat regionální soudržnost.

"Díky úvěru bude Správa železnic schopná získat dotace na jednotlivé projekty z evropského mechanismu spravedlivé transformace, což ještě zvýší efektivitu tohoto způsobu financování," řekl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).

Finanční podpora EIB například umožní Správě železnic zavést evropský systém řízení železničního provozu ERTMS. Nový systém řízení železniční dopravy je v EU povinný. Podle dřívějšího vyjádření ministerstva dopravy výrazně snižuje riziko lidských chyb a mimořádných událostí a umožňuje zvýšení kapacity železnice.

Podpora zamíří také do rekonstrukce osmi železničních stanic ve třech uhelných regionech na Karlovarsku, Ústecku a Ostravsku. Rekonstrukce má zlepšit pohodlí a bezpečnost cestujících, zlepšit přístupnost pro osoby se zdravotním postižením a zajistit větší energetickou úsporu budov. Některé z těchto budov budou přestavěny na nové kancelářské či obchodní prostory.

Podle dřívějšího vyjádření Stanjury má Česko s EIB aktuálně tři investiční smlouvy na podporu rozvoje dopravní infrastruktury, jednu z roku 2019 na částku 11,5 miliardy korun, úvěr z roku 2023 ve výši zhruba 25 miliard korun a loni podepsanou smlouvu na částku 13 miliard korun. EIB v Česku působí od roku 1992.

Českou železniční síť tvoří téměř 9500 kilometrů hlavních tratí, zhruba třetina je elektrifikována. V roce 2023 železniční dopravci v ČR přepravili zhruba 184,6 milionu cestujících, 95 procent počtu z předcovidového roku 2019. Za první tři čtvrtletí loňského roku vlaky podle statistik na webu Českého statistického úřadu přepravily téměř 142 milionů cestujících. V roce 2023 vlaky přepravily 90,2 milionu tun nákladu, což bylo 91,5 procenta nákladu z roku 2019. Za první tři čtvrtletí loňského roku vlaky přepravily 62,9 milionu tun nákladu.

Autor: ČTKPixabay, Pavlo

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ