Inspekce:Vlak v Hustopečích vjel do stanice rychlostí asi 95 km/h,povolená je 40

Domácí
6. 3. 2025 21:00

Nákladní vlak s toxickým benzenem vjel před pátečním vykolejením v Hustopečích nad Bečvou do stanice více než dvojnásobnou rychlostí, než je povoleno. Mohl vjet rychlostí nejvýše 40 kilometrů za hodinu, skutečná rychlost vlaku byla kolem 95 kilometrů. ČTK o tom dnes informoval generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Inspekce podle Kučery zjišťuje příčiny a okolnosti vzniku nehody, nezabývá se odpovědností za trestný čin.

"Šetření je teprve na začátku a v žádném případě na základě zjištění Drážní inspekce nelze konstatovat vinu strojvedoucího, neboť dosud není vyloučena ani technická závada lokomotivy či na soupravě," upozornil. Vlak převážel v 17 vagonech přes tisíc tun jedovatého benzenu, 15 vagonů po vykolejení zachvátil požár.

Při průjezdu návěstidlem a kolejovou výhybkou poblíž budovy železniční stanice v Hustopečích nad Bečvou se odpojila lokomotiva od zbytku soupravy. "Vjezdové návěstidlo železniční stanice přikazovalo strojvedoucímu vlaku vjet do železniční stanice rychlostí nejvýše 40 kilometrů v hodině. Vlak však toto návěstidlo minul rychlostí 95,2 kilometru za hodinu, do výhybek vjel rychlostí 94,8 kilometru za hodinu a v nich vykolejil. Rychlost vlaku při vykolejení byla tedy o 137 procent vyšší, než byla dovolena," uvedl Kučera.

Přepravu cisteren s benzenem z chemičky Deza Valašské Meziříčí zajišťovala Ostravská dopravní společnost - Cargo, která dnes v reakci na závěry Drážní inspekce uvedla, že strojvedoucí byl zkušený, odborně vyškolený a měl dlouholetou praxi. "Vyšetřování stále probíhá, a proto je nezbytné k celé situaci přistupovat s maximální objektivitou a pečlivostí. V této fázi nelze definitivně vyloučit ani další možné příčiny včetně technické závady či jiných okolností, které mohly k nehodě přispět," uvedla za společnost Petra Jamrichová.

Dodala, že společnost dnešní předběžné závěry přijala s lítostí a spolupracuje s vyšetřujícími orgány. "Zároveň provádí podrobnou interní revizi všech procesů řízení vlakové dopravy s cílem identifikovat a implementovat účinná opatření, která přispějí k vyšší bezpečnosti a minimalizaci rizika podobných situací v budoucnu. Pokud vyšetřování prokáže systémové nedostatky, jsme připraveni přijmout odpovídající opatření a aktivně se podílet na řešení vzniklých škod," uvedla Jamrichová.

Ze 17 cisteren naplněných 1020 tunami toxického benzenu se podařilo hasičům zachytit 360 tun této toxické látky. Část zůstala ve dvou nepoškozených cisternách, které požár nepohltil, zbytek se podařilo hasičům přečerpat. Dnes pracují na poslední cisterně. Zbytek těkavé látky shořel, část se dostala také do půdy a prostoru kolejí. Kontaminované území bude muset být odtěženo. Sanace lokality podle odborníků může zabrat dva roky.

V Hustopečích je nyní do prací nasazeno denně 110 hasičů, v době havárie v pátek minulý týden operovalo na místě až 180 hasičů. Ke snížení výbušné koncentrace posledních zbytků benzenu uvnitř vagonů a v bezprostředním okolí, ale i k hrubé očistě 12 cisteren, dnes hasičům poslouží lokomotiva s parním generátorem. Jak dlouho práce potrvají, než se bude moci s poškozenými cisternami manipulovat, zatím nelze odhadnout.

Autor: ČTKx.com/hasici_olomouc

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ