Kvůli šíření toxického benzenu po únorové havárii vlaku začal dnes v okolí Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku platit stav nebezpečí, látka už zcela zamořila blízké jezero. Stav nebezpečí vyhlásil olomoucký hejtman Ladislav Oklešťek (ANO), má to umožnit rychlejší sanaci zamořené půdy a vody.
Předseda hustopečské místní organizace Českého rybářského svazu Stanislav Pernický na webu rybářů sdělil, že se benzen podle rozborů dostal do celého objemu jezera v sousedství místa havárie. Hromadný úhyn ryb zatím nezaznamenal, je ale podle něj třeba urychlit stavbu ochranných bariér.
Od havárie, při které zřejmě kvůli vysoké rychlosti vykolejil nákladní vlak při vjezdu do hustopečské stanice, dnes uplynul měsíc. Ze 17 vagonů většinu zachvátil po nehodě požár. Z cisteren převážejících 1020 tun benzenu tehdy uniklo asi 350 tun, velká část až do podzemních vod. Bezpečnostní rada Olomouckého kraje dnes kvůli šíření benzenu jednomyslně podpořila vyhlášení stavu nebezpečí. Nařízení platí do 27. dubna, vyplývá z rozhodnutí na úřední desce.
Při platném stavu nebezpečí získává vedení kraje zvláštní pravomoci, lze například ukládat pracovní povinnost, rozhodovat o pracovní výpomoci nebo o poskytnutí věcného prostředku pro řešení krizové situace. Kraj může také bezodkladně provádět stavební práce a terénní úpravy či zakazovat vstup, pobyt a pohyb lidí na vymezeném místě nebo území. Stav nebezpečí umožňuje mj. i nasazení vojáků nebo zrychlené zadávání veřejných zakázek. Ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) ve čtvrtek ČTK řekl, že situace na místě havárie se zhoršuje a je potřeba jednat v řádu hodin. Podle něj se v oblasti objevila první studna zasažená benzenem, a je proto například potřeba ochrana zdrojů pitné vody. Krizový štáb ministerstva životního prostředí doporučil olomouckému hejtmanovi vyhlásit stav nebezpečí ve středu. Okleštěk tehdy návrh nepodpořil a odkázal se na legislativu, podle které náklady na likvidaci ekologické havárie připadají na toho, kdo tento stav vyhlašuje. Hejtman požadoval záruku, že je zaplatí stát. Od vlády ji dostal ve čtvrtek večer. Škody způsobené požárem cisteren s benzenem se podle Oklešťka budou pohybovat kolem miliardy korun.
Benzen se mimo jiné rozšířil v jezeře blízko místa nehody. "Středeční vzorky vody z jezera nevěští nic dobrého. Hodnoty benzenu ve vzorcích odebraných z hladiny jsou zhruba na stejné úrovni jako minulé, avšak daleko horší a znepokojující je odběr dvou vzorků ze dna jezera. Ty potvrzují, že rozpuštěný benzen se promísil v celém objemu jezera," uvedl předseda místní rybářské organizace Pernický.
Odborníci čerpají benzen, který se dostal do podzemních vod, například pomocí vyhloubení desítek sanačních jam mezi kolejištěm a jezerem. "Dnes byly doplněny další metry sorpčních hadů k ochraně jezera. Vodní plochu zabezpečují nyní stovky metrů norných stěn a právě sorpčních hadů," řekla ČTK mluvčí hasičů Lucie Balážová. Rozšíření benzenu mají zamezit také larsenové stěny, tedy ocelové profily, v hloubce sedmi metrů. Hasiči s pracovníky České inspekce životního prostředí (ČIŽP) rovněž instalovali speciální zařízení, pomocí kterého nad hladinu jezera vytváří vodní mlhu, aby se urychlilo odpařování benzenu.
"Benzen prostupuje s podzemními vodami štěrkovým podložím a objevil se také v jedné ze studní u chat na jižním břehu jezera číslo 6. Jako zcela reálné se jeví také ohrožení již tak těžce zkoušené Bečvy," uvedl Pernický. "Je nezbytné, aby se práce na prodloužení larsenové stěny a odtěžování kontaminované zeminy značně zrychlily," doplnil.