Letouny CASA C-295M používá české vojenské letectvo od roku 2010

Domácí
11. 1. 2025 07:23

Vizitka letounu CASA C-295 (před 15 lety, 11. ledna 2010, byl představen první stroj české armády):

Charakteristika: Hornoplošník poháněný dvěma turbovrtulovými motory, určený k přepravě vojáků a nákladu. Jeho výrobcem je španělská pobočka koncernu Airbus.

Historie: Stroj vznikl vylepšením letounu CASA CN-235, který poprvé vzlétl už v roce 1983. Proti svému předchůdci, vyvinutému ve španělsko-indonéské spolupráci, má C-295 prodloužený trup a výkonnější pohonné jednotky. Díky tomu unese o polovinu více nákladu než starší typ. Modernizovaný stroj, který v roce 2010 ve verzi C-295M dostalo české vojenské letectvo, se poprvé ocitl ve vzduchu v roce 1998. V roce 2012 pak továrna představila modernizovanou verzi C-295MW, která má zvýšený výkon, vylepšené motory a mírně odlišné konce křídel.

Rozměry a výkony (C-295MW): Délka 24,5 metru, výška 8,66 metru, rozpětí křídel 27,59 metru. Užitečné zatížení 9000 kg. Maximální cestovní rychlost 480 kilometrů za hodinu, dolet bez zatížení 5750 kilometrů, s nákladem 6000 kg zhruba 4000 kilometrů.

Kapacita: Kromě dvou pilotů může stroj ve verzi používané českou armádou přepravit 66 vojáků nebo výsadkářů (podle nesené výzbroje případně jen 46 výsadkářů), 46 cestujících v ekonomické verzi nebo 24 lehátek pro zraněné ve verzi MEDEVAC. Může též mít na palubě jednu jednotku intenzivní péče a 12 lehátek.

Uživatelé: Celkem bylo dosud v továrně v Seville vyrobeno na 230 strojů všech verzí. Prvním zákazníkem, který převzal letouny C-295, bylo v roce 2000 španělské vojenské letectvo. Nyní je mají ve výzbroji například Finsko, Portugalsko či Polsko, mimo státy NATO třeba Alžírsko, Argentina Brazílie, Egypt, Chile či Kazachstán. Vedle transportní verze existuje i typ C-295 Persuader určený pro námořní hlídkovou službu, který provozují ozbrojené síly Ománu, Chile, Portugalska, Bangladéše či Alžírska.

Ostatní:

- Česká armáda má nyní šest strojů, k původním čtyřem dodaným v roce 2010 přibyly o 11 let později dva kusy modernější verze C-295MW. Ty se na první pohled liší winglety na koncích křídel (winglet je pomocná plocha, většinou mířící nahoru, která mimo jiné snižuje odpor a tedy i spotřebu paliva). Původní čtveřice se dočkala modernizace avioniky na úroveň verze MW, ovšem bez úpravy křídel. Další modernizace celé flotily by měla být hotová do roku 2028.

- České vojenské dopravní letectvo provozuje (kromě vrtulníků) vedle strojů C-295 obou verzí ještě menší domácí letouny L-410 (podle dostupných údajů šest kusů, z toho dva pro letecké snímkování) a dvojici dálkových letadel Airbus A-319. Loi v říjnu byla podepsána smlouva na nákup dvou středních transportních letounů Embraer C-390 Millennium. První má letectvo dostat letos, druhý v roce 2027 nebo 2028.

- České letectvo se po letounech, které by nahradily dosluhující sovětské Antonovy An-26, začalo aktivně poohlížet v roce 2005 za vlády sociálnědemokratického premiéra Jiřího Paroubka. Uvažovalo se o americkém letounu C-130 Hercules, evropském Airbusu A-400M, letounu CASA C-295 či novějších antonovech z Ukrajiny. V červenci 2007, půl roku po nástupu vlády Mirka Topolánka (ODS), padlo rozhodnutí, že se neuskuteční tendr a armáda se pokusí získat stroje výměnou za nepotřebné bitevníky L-159.

- Topolánkova vláda, tehdy již v demisi, schválila pořízení čtyř letounů CASA v dubnu 2009 (jeden měl být získán výměnou za stroje L-159). Nákup za 3,5 miliardy korun byl mnohými odborníky i médii kritizován jako předražený. Spekulovalo se také o tom, že za pořízením letadel stál tlak vysoce postavených úředníků ministerstva, kteří prý španělské stroje prosadili proti vůli některých armádních představitelů. Obchod prověřovala Evropská komise, která ale v listopadu 2011 řízení zastavila.

- Smlouva o nákupu letadel byla podepsána v květnu 2009, první stroj přistál v Praze v lednu 2010, zbylé tři do konce téhož roku. Během roku 2011 ovšem letouny postihlo několik závad, kvůli kterým měly opakovaně zákaz létat. Potíže měly stroje také s nefunkčním systémem ochrany proti naváděným střelám. Výměnou za problémy armáda vyjednala prodloužení záruky o půl roku, během roku 2013 se jako kompenzace ze Španělska vrátily i dva bitevníky L-159. Dvojice modernějších strojů C-259MW, objednaných v roce 2019 a dodaných o dva roky později, přišla na 2,3 miliardy korun s DPH.

- V červnu 2012 se na veřejnost dostala informace o vyšetřování nákupu, když policie požádala o vydání exministryně obrany za KDU-ČSL Vlasty Parkanové, tehdejší místopředsedkyně Sněmovny. O imunitu přišla v červenci 2012 (vzápětí rezignovala na místo ve vedení dolní komory), obžaloba byla k soudu podána až po více než třech letech, v prosinci 2015. V září 2016 ještě Obvodní soud pro Prahu 6 vrátil kauzu k došetření, rozhodnutí ale zrušil městský soud. Obvodní soud pro Prahu 6 začal kauzu řešit v květnu 2017, v říjnu 2021 byla Parkanová definitivně osvobozena.

- Ministerstvo spravedlnosti se později Parkanové omluvilo za nezákonné stíhání a vyplatilo jí odškodné 1,6 milionu korun. Bývalá politička žádala dalších zhruba 8,5 milionu, žalobu ale soudy odmítly.

Autor: ČTKfoto: ČTK / Kalousek Rostislav

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ