Letový provoz nad Českem loni stoupl na 711.216 letů, meziročně o 14 procent. V porovnání s předcovidovým rokem 2019 dosáhl úrovně 78 procent. Český letový provoz zaostává za evropským průměrem, který se již vrátil na předpandemická čísla. Důvodem pomalejšího růstu je vliv pokračující války na Ukrajině a napětí na Středním východě, letový provoz se tak přesouvá jižním směrem. Státní podnik Řízení letového provozu ČR (ŘLP ČR) o tom dnes informoval v tiskové zprávě.
Průměrný denní počet pohybů dosáhl podle něj v uplynulém roce hodnoty 1948, nejsilnějším měsícem z hlediska provozu byl opět červenec s téměř 76.000 pohyby. Největším uživatelem českého vzdušného prostoru byla stejně jako předloni irská nízkonákladová společnost Ryanair.
"Zejména během náročné letní sezony jsme zajistili předepsané hodnoty zpoždění a byli tak schopni přispět ke zmírnění dopadů chybějící kapacity v rámci celoevropského systému řízení letového provozu," uvedl generální ředitel ŘLP ČR Jan Klas.
Lety se ve vytíženější letní sezoně zpožďovaly o desítky minut. Problém se týkal hlavně Turecka a zaznamenala ho většina evropských letišť. Za situaci byl podle českých aerolinek Smartwings zodpovědný orgán řízení evropského letového provozu Eurocontrol.
Letiště Praha loni do konce listopadu odbavilo 15,01 milionu cestujících, meziročně za 11 měsíců o 18 procent více. V roce 2023 to bylo za celý rok 13,8 milionu lidí. Za loňský rok letiště očekává 16,2 milionu přepravených cestujících. Počty přilétajících a odlétajících i nadále zůstávají nižší než před pandemií nemoci covid-19. V roce 2019 ruzyňské letiště odbavilo 17,8 milionu pasažérů.