Liberec bude pro stavbu lanovky na Ještěd hledat zvlášť projektanta a zvlášť firmu, která ji postaví. Původně chtěla radnice tuto zakázku přidělit jedné společnosti formou metody navrhni a postav (desig and build), obává se ale, že by ztratila kontrolu nad projektem i nad výší nákladů. ČTK o tom informoval primátor města Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj).
"Pro velkou finanční náročnost jsme tuto cestu začali opouštět a začneme připravovat lanovku klasickou cestou, kterou město umí," řekl primátor.
Prakticky to podle něj znamená, že do letošního léta by chtěli připravit soutěž na výběr projektanta. "Který nám bude, předpokládám 12 měsíců, připravovat klasickou projektovou dokumentaci s takzvaným výkazem výměr, to znamená s rozpočtem. A na základě toho potom budeme jako město soutěžit dodavatele stavby. Je to pravděpodobně v tuto chvíli lepší řešení pro město, vyzkoušenější a budeme mít celý projekt více v ruce, než kdybychom ho svěřili nějaké externí firmě," uvedl Zámečník.
Z předběžných tržních konzultací podle něj vyplynulo, že externí firmě, jež by pro město zajišťovala soutěž formou design and build, by museli zaplatit mezi 25 až 45 miliony korun. Navíc se primátor obává ceny, jaká by z takové soutěže vzešla. "Nemáme jistotu, že výběrové řízení formou navrhni a postav by nám třeba nevygenerovalo cenu, u které bychom pak byli zděšeni a překvapeni a nebyla by cesta zpět. Takto, když si připravíme projektovou dokumentaci s rozpočtem, tak budeme včas před soutěží vědět, o jakou cenu se jedná, a můžeme si ji nechat i několikrát překontrolovat, zdali tam třeba nejsou nějaké chyby nebo není nějaká manipulace. Takže zvolili jsme to i jako jistější cestu pro město," dodal primátor. Podle ekonomické analýzy, kterou si dalo město loni zpracovat, si vybudování lanovky na Ještěd vyžádá 360 až 440 milionů korun.
Visutá lanovka na Ještěd s více než devadesátiletou historií je mimo provoz od tragické nehody z října 2021, kdy při pádu jedné ze dvou kabin po přetržení tažného lana zemřel průvodčí. Tehdy lanovka patřila Českým drahám, které se rozhodly ji dál neprovozovat a prodaly ji Liberci za 38,6 milionu korun. Vedení města se rozhodlo, že původní lanovou dráhu nebude obnovovat. Postaví místo ní novou, s jiným systémem a prodloužením trasy ke konečné tramvaje v Horním Hanychově. Místo kyvadlového provozu dvou menších kabin, kdy každá vozila až 35 cestujících, bude jezdit jedna velkokapacitní kabina pro 100 lidí zavěšená na dvou lanech, takzvaná tramvaj.