Galerie Benedikta Rejta v Lounech připomíná výstavou sté výročí výtvarníka a konceptuálního umělce Dalibora Chatrného. K jeho dílům přidává grafiky bratra Ivana Chatrného a tvorbu Štěpána Málka, současného intermediálního umělce, hudebníka, básníka a člena Klubu konkretistů KK3. Dnes otevřenou výstavu Stejné a jiné mohou lidé navštívit do 11. května. Na programu jsou komentované prohlídky a tvůrčí dílny s účastí posledního z tvůrců.
Díla Dalibora Chatrného zabírají vstupní prostor galerie. "Já mu říkám český Leonardo da Vinci. Byla to neskutečně renesanční osobnost, experimentátor. Říkal o sobě, že klade otázky přírodě, a tím nachází inspiraci a nové nápady," řekla ČTK kurátorka Michaela Vávrová. Chatrný začínal s linií, od které přešel k prostorovým objektům, zajímala ho hra se slovy, jejich vizuální podoba, vztah mezi slovem a barvou. Experimentoval s magnetickým polem.
Vystavená díla zabírají krátkou výseč tvorby Dalibora Chatrného mezi lety 1968 až 1971. "Přestože je to krátké časové rozmezí, dává nahlédnout do několika oblastí jeho tvorby. Máme tu magnetické skříňky z jeho období, kdy studoval vliv magnetické síly na objekty v okolí," uvedla kurátorka. Chatrný byl podle ní i jakýmsi performerem, například si dal magnet do úst a kovové špony si nasypal na tvář a vytvořil tak plnovous. "Díky fotkám víme, jaké všechny projekty a pokusy vytvářel," podotkla Vávrová. Lidé uvidí i jeho zrcadlové objekty, v nichž si autor hrál s odrazem, světlem a stínem.
Mladšímu bratrovi Ivanovi patří spodní patro galerie, která má jednu z největších sbírek jeho děl, a to kolem 600. Akvizice učinila krátce po svém vzniku v 60. letech minulého století a později po roce 2000, kdy každému z těchto dvou výtvarníků uspořádala výstavu. "Bavíme se o umělcích, kteří chtěli být aktivní i v době normalizace. Tehdy však byla tvorba svázána, nemohli vystavovat. Umění Ivana Chatrného se šířilo jen mezi jeho známými," uvedla kurátorka.
Vedle množství grafik si mohou zájemci prohlédnout návrh Ivana Chatrného na interiérovou dekoraci nebo jeho návrhy na obaly desek. "Jsou to naprosto nadčasové věci. Kdyby je nabídl dneska, mohli by se vydavatelé utlouct, jsou krásné, minimalistické, nadčasové. Tady to jsou ale 80. léta, kdy zůstalo jen u návrhů," řekla Vávrová.
Málek navazuje na konkretistickou tvorbu umělců, oba znal osobně. "Vlivy jsou v jeho tvorbě hezky patrné, doufám, že je diváci uvidí sami," podotkla kurátorka. Vzpomínat bude Málek na bratry při workshopech pro děti a dospělé, které galerie u příležitosti výstavy připravuje.