Na železniční koridor mezi Břeclaví, Přerovem a Bohumínem ode dneška smějí pouze vlaky vybavené zabezpečovacím systémem ETCS. Jde o druhý koridorový úsek, od 1. ledna se takto jezdí mezi Českou Třebovou a Přerovem.
Systém ETCS přináší na část nejvytíženějších tratí Česka větší bezpečnost. Měl by zabránit srážkám vlaků, které by jely za sebou či proti sobě po stejné koleji. Do konce ledna budou následovat ještě další úseky a na konci měsíce bude pod kontrolou nového systému 622 kilometrů tratí.
Trať z Břeclavi do Přerova je součástí nejstaršího železničního systému na území ČR, tzv. Severní dráhy císaře Ferdinanda, která se stavěla v první polovině 19. století. I dnes zajišťuje mezinárodní propojení z Polska přes Moravu do Rakouska a do jižní a jihovýchodní Evropy. Jezdí po ní osobní mezinárodní vlaky i nákladní expresy.
Následovat budou od 15. ledna úsek mezi stanicemi Česká Třebová a Břeclav s výjimkou brněnského uzlu a od 22. ledna úsek Praha-Běchovice - Česká Třebová. Novým systémem tak budou pokryté koridorové tratě na východ od Prahy. Již od loňska funguje ETCS na regionální trati z Olomouce do Uničova, kde se systém zkoušel v ostrém provozu.
Po úsecích, které budou od 22. ledna pod kontrolou ETCS, projede měsíčně přes 50.000 vlaků. Potřebné vybavení na provoz na těchto tratích má téměř 2000 lokomotiv či jednotek, školením prošlo či má ještě projít zhruba 4500 strojvůdců.
Na nový systém museli Správa železnic i dopravci vyčlenit miliardy korun, někteří železniční odborníci tyto obrovské náklady zpochybňovali. Dočasným negativem pro cestující na jižní Moravě je například to, že ode dneška pravděpodobně až do konce srpna nebudou jezdit vlaky regionální jihomoravské linky S91 z Hodonína do Myjavy mezi Hodonínem a Rohatcem. Dopravce Arriva totiž musí do svých vozidel teprve nechat nainstalovat potřebné vybavení, aby mohly po koridoru jezdit. Kvůli tomu, že linka je v daném úseku dočasně zrušená, musejí cestující přestupovat v Rohatci z vlaků Českých drah linky Břeclav - Přerov.