Plány na Pražský okruh se zrodily už ve 30. letech 20. století

Ekonomika
3. 12. 2024 21:48

Výběr základních údajů o pražském okruhu (stavba jihovýchodní části Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 začne v pondělí 16. prosince):

- Budovaný silniční okruh kolem Prahy (D0, dříve R1) je součástí národní dálniční sítě s transevropským významem. Po dokončení by měl propojit dálnice, které se sbíhají v Praze a které do hlavního města přivádí tisíce aut tranzitní dopravy. Situace, kdy po desítkách let výstavby je v provozu jen polovina plánovaného okruhu, je jedním z největších problémů české silniční dopravy s dopadem na celou střední Evropu. Tato jedna z nejpotřebnějších dopravních staveb nadnárodního významu se naposledy rozšířila v roce 2010 o 23 kilometrů na současných zhruba 39 km.

- První zmínky o obchvatu Prahy pochází z 30. let minulého století. Pevné obrysy začala trasa nabírat až koncem 70. let. První sedmikilometrová část mezi Slivencem a Třebonicemi na jihozápadě Prahy byla otevřena v září 1983, poté přibyl krátký úsek na východě a pak nastala desetiletá pauza. Výraznější pokrok a otevírání dalších úseků přišly na přelomu tisíciletí, zatím poslední část na jihozápadě Prahy, spojující dálnice D1 a D5, byla uvedena do provozu v roce 2010. V současnosti chybí úsek od brněnské dálnice D1 do Běchovic k D11 a celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves k Černému Mostu.

- K realizaci má nejblíže zhruba dvanáctikilometrová část mezi D1 a D11. Předloni získala územní rozhodnutí, které pravomocně potvrdil jihočeský krajský úřad, který případ řešil kvůli námitkám na možnou podjatost pražského magistrátu. Letos v květnu v úseku začal archeologický průzkum, v polovině listopadu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybralo k výstavbě úseku firmy Eurovia CZ, Stavby mostů, Porr a Porr Bau. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl dnes na síti X uvedl, že stavba jihovýchodní části Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1 začne 16. prosince. Stavba vyjde na 9,76 miliardy korun bez DPH, plánované zprovoznění je v roce 2027.

- Horší situace je na severu města, kde proti plánované trase bojují zdejší radnice. Koncem srpna 2022 ale Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost městské části Praha-Dolní Chabry kvůli trase okruhu. Neúspěšnou stížnost proti rozhodnutí Městského soudu v Praze podal také spolek Chvalská a několik obyvatel Prahy. Cílem ředitelství je začít stavět severní část v letech 2027 až 2028, hotova by měla být do roku 2032.

- Vedle vnějšího okruhu není zdaleka hotový ani městský okruh. První plány na něj přitom také zrodily za první československé republiky. Za druhé světové války okupační německá správa připravila plán na vybudování takzvaného roštového systému městských dálnic (dvě západovýchodní tangenty a tři severojižní magistrály). V roce 1974 městská rada schválila Základní komunikační systém (ZÁKOS), který přešel od roštového systému k okružnímu. Komunikační systém Prahy tak měly tvořit tři okruhy propojené 11 radiálami a čtyřmi spojkami.

- Současná podoba městského okruhu je dána územním plánem, který byl schválen v září 1999. Hlavní silniční systém Prahy by podle plánu měly tvořit dva okruhy (vnější obchvat Prahy a vnitřní městský okruh) propojené sedmi radiálami. Kvůli sporům o podobu městského okruhu padlo rozhodnutí o převedení části okruhu do tunelů. Dokončení celého okruhu se předpokládalo do roku 2010. Nyní není termín dokončený jasný, v současnosti se připravuje stavba posledních úseků, v uplynulých letech se uskutečnil geologický průzkum.

- Městský okruh by měl po dokončení měřit zhruba 33 kilometrů. V provozu je zatím jižní a západní část od Štěrboholské radiály přes Jižní spojku na Barrandovský most (vybudováno v 80. letech) a poté rozšířenou částí Strakonické ulice a tunely Zlíchovským (otevřen v roce 2002), Mrázovkou (2004) a Strahovským (1997) na Břevnov v délce zhruba 18 km. Zde se napojuje více než šestikilometrový tunelový komplex Blanka, který se řidičům otevřel v roce 2015 a který převádí okruh pod Letnou a Stromovkou na pravý břeh Vltavy u Pelc-Tyrolky. Městu zbývá dokončit část mezi vyústěním Blanky v Pelc-Tyrolce a Štěrboholy včetně Libeňské spojky. Asi 10,3 kilometru dlouhý úsek napojí okruh na D8.

- Ze sedmi radiál, které mají propojit městský okruh s obchvatem Prahy, jsou v provozu Štěrboholská, Chodovská, Chuchelská, Prosecká a části Radlické a Vysočanské, připravuje se Břevnovská k dálnici D6.

Autor: ČTKFOTO: ČTK / Ruml Miloš

Naše nejnovější vydání

TÝDENSedmičkaTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ