SEO copywriting – Obsah, po kterém rostou pozice jako houby po dešti
27.07.2018 10:18
Ještě nedávno panoval obecně rozšířený názor, že základním účelem SEO obsahu je protlačit stránky na první místa ve vyhledávání na zadané klíčové slovo. Za tím účelem sepisovali webmasteři dlouhé články, plné klíčových slov v nejrůznějších tvarech, bez ohledu na smysluplnost výsledného textu.
Bohužel pro ně, moderní vyhledávací algoritmy, vyzbrojené arzenálem umělé inteligence, dnes tuto bezobsažnou textovou výplň umí spolehlivě odhalit, a odpovídajícím způsobem její kvalitu ohodnotit.
Přesto však i dnes existují webmasteři, kteří podobný obsah stále tvoří v mylné naději, že si vyhledávače jejich triků nevšimnou.
Tvorba webových stránek, které mají ambice dosáhnout v dnešní době úspěchu, musí probíhat úplně jinak. Smyslem kvalitního textu není uspokojit vyhledávače, ale přitáhnout návštěvníky, nabídnout jim přesně to, co hledají, a proměnit je v platící zákazníky.
SEO copywriting - jak psát články které vám vydělají peníze
Je to tak. Kvalitní článek je takový, který vám vydělá peníze. Ani sebelepší SEO schopnosti, sebelépe vybraná klíčová slova, ani literární schopnosti na úrovni Ernesta Hemingwaye vám nezaručí, že váš článek bude úspěšný, pokud budete psát na téma, které nikoho nezajímá. SEO copywriting není slohové cvičení. Jeho primárním cílem je přitáhnout návštěvníky, a přesvědčit je k nákupu vašeho produktu.
- Najít témata, která lidi zajímají, problémy které je trápí, a za jejich vyřešení jsou ochotni utratit své těžce vydělané peníze, není jednoduché.
- Najděte si internetovou diskuzi týkající se vašeho oboru. Hledejte dotazy, které se často opakují, a na které uživatel nedostal dostatečnou odpověď. Napište článek na toto téma, a zodpovězte otázku lépe a obšírněji.
- Jako inspiraci můžete použít některou online poradnu, například com. Najdete zde tisíce dotazů, prakticky na jakékoli myslitelné téma.
- Výborným zdrojem témat pro články, které vydělávají peníze, jsou placené online kurzy. Na stránce, která funguje jako agregátor online kurzů, například com, stačí zadat klíčové slovo, které vás zajímá, a získáte seznam placených kurzů. Jednoduše vyberte kurzy, které mají nejvíce hodnocení. V popisu obsahu kurzu najdete spoustu skvělých témat, za které jsou lidé ochotni platit.
- Důležité je, aby článek vyřešil konkrétní problém, který uživatele trápí. Při psaní každého článku se soustřeďte na 3 základní věci.
- Identifikujte problém.
- Předložte dostatečně podrobný a obsáhlý způsob jak problém vyřešit.
- Nabídněte uživateli řešení, které vám přinese zisk. To znamená lead nebo prodej vašeho produktu
Nestarejte se o klíčová slova
Dřívější SEO techniky, které byly založeny na hustotě klíčových slov, kterých nesmělo být příliš málo ani moc, jsou dnes již pasé. Google je dnes již mnohem chytřejší, než byl v minulosti. A možná je i chytřejší než někteří z nás. Tyto SEO techniky, které webmasteři dříve úspěšně používali, dnes již nefungují. Mnohem lepší než hlídat hustotu klíčových frází je psát přirozeně, tak aby článek přinesl uživateli ty informace, které hledá.
Používejte synonyma a příbuzné výrazy, takzvané "LSI" klíčová slova
Pomocí těchto výrazů Google pozná o čem stránka doopravdy je, a bude schopen "pochopit" její obsah. Nemá smysl psát klíčová slova pouze v přesném tvaru. Nebojte se skloňovat, časovat, používat jednotné i množné číslo. Vyhledávače si s tím snadno poradí, text bude vypadat mnohem přirozeněji, a bude se lépe číst.
Co jsou to "LSI" klíčová slova
LSI znamená Latent Semantic Indexing. Jde o klíčová slova, která jsou sémanticky příbuzná hlavnímu klíčovému slovu. Nejde ale o synonyma, jak se někteří SEO copywriteři mohou domnívat. Jde spíše o slova, která se často vyskytují blízko sebe, protože sdílejí stejný kontext. Analýza LSI klíčových slov umožňuje vyhledávačům lepší pochopení uživatelova dotazu, a usnadní rozhodování, zdali je vaše stránka v kontextu dotazu tou nejlepší volbou.
Mluvte jazykem jejich kmene
Najít tyto příbuzné LSI klíčové výrazy bývá občas obtížné. V mnoha oborech se tvoří komunita, která mluví specifickým žargonem, a používá slova v trochu odlišném významu. Předtím než začnete psát, projděte si diskuzní fóra týkající se tématu. Pravděpodobně najdete spoustu výrazů, které jste neznali, ale které komunita běžně používá. Můžete se vsadit, pokud tyto výrazy píší na online fóru, užívají je také jako vyhledávací dotazy. Používejte tyto výrazy ve svých článcích (před tím se ale dobře informujte, co přesně znamenají a v jaké situaci se dají použít).
Používejte správnou strukturu textu
Správná struktura textu je pro SEO copywriting velmi důležitá. Nejde jen o správné používání nadpisů až a rozdělení textu do odstavců. Správné používání nadpisů a členění textu do odstavců sice pomáhá lepšímu pochopení obsahu i ze strany vyhledávačů, ale zejména ze strany uživatelů. Cílem je přehledný text, ve kterém návštěvník snadno najde to, co potřebuje.
Text má být napsaný především pro lidi, nikoli pro vyhledávače.
Ostatně, vyhledávače si u vás přece nic nekoupí. Snažte se, aby text předával jasnou myšlenku, neměl by návštěvníka mást. Pokud budete při psaní těkat od jednoho tématu k druhému, snadno se vám stane, že váš text nebude mít hlavu ani patu.
Napište si důkladnou osnovu
Před napsáním článku vždy věnujte čas sepsání podrobné osnovy. Snažte se, aby text měl logickou strukturu a přehlednou stavbu.
Používejte strukturovaná data
Použití strukturovaných dat umožní robotům vyhledávačů lepší pochopení vašeho textu. Umožní vám také zobrazení v rozšířených výsledcích vyhledávání. V SERP se budou kromě běžného titulku a popisku, zobrazovat i další informace o vaší firmě, jako je otevírací doba, mapa kde vás zákazníci najdou, nebo hodnocení uživatelů.
Díky rozšířeným výsledkům získáte mnohem více prostoru ve vyhledávání. A díky tomu že se vaše stránky budou vizuálně odlišovat od ostatních výsledků v SERP, získáte mnohem větší CTR a tím i větší návštěvnost.
Do rozšířeného vyhledávání se dostanete pomocí strukturovaných dat. Existuje několik možností jak to provést.
- Jedná se o HTML5atributy, které se zapisují přímo do zdrojového kódu stránky. Tyto atributy pak mají přiřazené konkrétní hodnoty, podle kterých robot pozná, o jakou informaci jde.
- RDFa (Resource Description Framework in attributes). Stejně jako u mikrodat se používají HTML5 atributy. Tyto atributy ale mají jiné názvy, a mají mnohem širší použitelnost než mikrodata.
- JSON-LD (Javascript Object Notation for Linked Data). Tento formátstrukturovaných dat je doporučován Googlem, a jeho nasazení je jednodušší, pokud není editace zdrojového kódu vaší silnou stránkou. K zápisu se totiž používá Google Tag Manager.
Pište chytlavé titulky, které přitáhnou návštěvníky
Titulky jsou stejně důležitou součástí SEO copywritingu, jako samotný obsah. Hodnotný a pro uživatele přínosný obsah vám nebude moc platný, když návštěvník klikne na web konkurence, která měla přesvědčivější titulek. Díky správnému titulku ve výsledcích vyhledávání, můžete získat více návštěvnosti, přestože nejste na prvním místě. Zde je několik tipů jak na to.
- Použijte výzvu k akci. Titulky, jejichž součástí je výzva k akci, mají více kliknutí.
- Použijte v titulku čísla. Je prokázáno, že titulek, který obsahuje číslo, dokáže lépe přitáhnout pozornost návštěvníků. Zajímavé je, že mnohem lépe fungují čísla lichá, než sudá.
- Nepoužívejte v titulku více než jeden superlativ. Superlativy přitáhnou pozornost, ale pokud je jich více pohromadě, nepůsobí to příliš důvěryhodně.
- Vtipný, či dvojsmyslný titulek přitahuje pozornost. Pohrajte si se slovy a vymyslete něco, co návštěvníka pobaví.
Zákazníci milují příběhy
Jednou z vlastností textů, které dokážou proměnit běžného návštěvníka v loajálního zákazníka, je dobrý příběh. Proto dobrý SEO copywriter musí být i dobrým vypravěčem. Dobré příběhy přece miluje každý. Zakomponujte do svého textu příběh, jehož hrdinou je zákazník. Zápletkou je problém, který zákazník potřebuje vyřešit. Rozuzlením je happyend, kdy váš produkt jeho problém úspěšně vyřeší.
Pište tak, aby to pochopil každý
SEO copywriting je hlavně o tom, abyste přinesli uživatelům informace, které právě hledají, lépe a srozumitelněji než ostatní. Myslete na to, že váš text mohou číst i lidé, kteří v konkrétním oboru nemají mnoho zkušeností. Pokud v textu používáte odborný žargon nebo cizí slova, snažte se je vysvětlit tak, aby byly pochopitelné i pro laika.
Doba, kdy SEO a copywriting byly dva oddělené obory, už skončila. Nyní jsou oba obory natolik provázané, že se prakticky jeden bez druhého neobejdou, a vytvářejí obor nový, SEO copywriting.
Google hodnotí kvalitu
Má rád obsah, který naplno a do hloubky zodpoví uživatelův dotaz, a je mnohem lepší než podobné texty konkurence. Takové texty budou návštěvníci milovat, a získají přední místa ve vyhledávání. Pokud berete vaše online podnikání opravdu vážně, přestaňte své stránky plnit nekvalitním a levným obsahem. Sjednoťte práci copywriterů a SEO expertů, a produkujte obsah, který stojí za to.
Závěr
Skvělý text je ten, který je postaven na skutečných dotazech cílové skupiny a poskytuje na ně odpovědi se značnou mírou přidané hodnoty a originality.
Právě a pouze díky takovým textům poroste návštěvnost i konverze vašeho webu!
Pokud jste se dostali až na konec našeho článku, blahopřejeme vám! V tuto chvíli už víte o základech copywritingu více, než většina všech pisálků.
Jste připraveni začít produkovat kvalitní, dohledatelný obsah! Nebo jste si možná uvědomili, že byste měli zvýšit vaše požadavky po těch, kteří pro vás něco píší …
Tak či onak, neváhejte se s námi v komentářích podělit o vaše osobní zkušenosti se SEO copywritingem!
Jaké titulky a nadpisy dle vašeho názoru či zkušeností fungují nejlépe? Dlouhé a výstižné, nebo snad krátké a originální?
Má podle vás smysl začínat článek obecnými definicemi?
Potřebujete poradit s něčím konkrétním? Neváhejte se obrátit na Topranker.cz! Ohledně tvorby efektivního webového obsahu vám rádi poradíme!