Pracovní boty ze Strážnice obouvají hasiči v řadě zemí i mimo Evropu

Domácí
23. 2. 2025 12:00
Jihomoravský Podnikatel roku 2024, zakladatel strážnické firmy i značky VM Footwear Vítězslav Macháček, 12. února 2025, Strážnice, Hodonínsko.
Jihomoravský Podnikatel roku 2024, zakladatel strážnické firmy i značky VM Footwear Vítězslav Macháček, 12. února 2025, Strážnice, Hodonínsko.

Boty navržené firmou VM Footwear ze Strážnice na Hodonínsku obouvají hasiči v desítkách zemí světa. Stejně tak policisté, vojáci, řemeslníci či zaměstnanci řady továren v Evropě i mimo ni. Firmu, která se specializuje na výrobu pracovní obuvi, založil Vítězslav Macháček v roce 2003. Tržby společnosti rostou každoročně mezi deseti až 15 procenty, loni dosáhly 450 milionů korun. Tento trend chce Macháček udržet i do budoucna a stále hledá příležitost na nových trzích. Řekl to v rozhovoru pro ČTK.

Díky úspěšné cestě se stal čerstvě i EY Podnikatelem roku na jižní Moravě. První setkání s výrobou obuvi zažil po střední škole. "V 19 letech jsem se oženil a potřeboval peníze. U Strážnice otevřeli továrnu na výrobu bot, tak jsem se tam nechal zaměstnat. Začínal jsem jako dělník, ale jelikož jsem potřeboval víc peněz, dělal jsem přesčasy, bral práci i za kolegy a za tři roky jsem vyzkoušel prakticky všechny operace ve výrobním procesu. Dostal jsem se až na manažerské pozice a od roku 1995 jsem jezdil hlídat výroby do spolupracujících továren. Následně jsem rozjížděl výrobu na Slovensku, na Ukrajině, v Indii a de facto je tam učil dělat boty od nuly. Bohužel, v letech 1998 a 1999 se výroba obuvi v Česku zhroutila a téměř celá se přestěhovala do jihovýchodní Asie. Skončil jsem bez práce a vystřídal do roku 2002 asi 12 zaměstnání," vzpomněl Macháček na přelom tisíciletí.

Tehdy měl díky obchodním cestám kontakty a přátele po celém světě a ti ho motivovali, aby rozjel svůj byznys. Založil tak současnou firmu. "Chtěl jsem dělat jiné boty a v jiné kvalitě, než se tu v té době prodávaly. Objel jsem veletrhy v Číně a Indii a zjistil, že tam mají nové technologie i materiály a vyrábí tam celý svět. Řekl jsem si, že to risknu a zkusím boty znovu. Navrhl jsem tři vzory, našel výrobce a přivezl první kontejner plný pracovních bot pod vlastní značkou VM. Na tu dobu byly skvělé a nadčasové," řekl Macháček.

Na počátku mu distributoři ale řekli, že tak drahé, ač kvalitní boty, nikdo nekoupí. Proto se je pokusil prodat sám v menších a středních firmách. "Za tři měsíce jsem prodal celý kontejner. O tři roky později jsem tyto koncové firmy "rozdal" potenciálním distributorům a ti začali moji obuv nabízet dál i do jiných firem sami," vysvětlil Macháček. V současné době s ním spolupracuje 1000 distributorů ve 39 zemích světa. Žádný z nich nemá vyšší podíl na celkových tržbách než 1,5 procenta.

Od začátku byl Macháček také rozhodnutý, že nebude vyrábět v Česku. Ve Strážnici má distribuční centrum, zaměstnává 30 lidí včetně šesti externích obchodních zástupců. "Češi moc nechtějí pracovat rukama. Částečně bychom sice v Česku vyrábět mohli, ale dokud vyrobíme v Asii stejně kvalitní obuv v ceně komponentů dostupných v Evropě, nedává to zatím ekonomický smysl. Vyrábíme ve 12 továrnách v Číně, Indii a Bangladéši," zmínil Macháček.

Na západoevropské trhy, na něž si původně netroufal, se dostal tak, že se mu postupně podařilo získat licence na patentované komponenty a vhodně je na botách zkombinoval. Nejprve se jednalo o BOA Fit System, který sestává z ocelového lanka, nylonových vodičů a mechanického navijáku a nahrazuje tradiční tkaničky. Druhým licenčním výrobkem jsou podešve Michelin, které jsou vybaveny kombinací speciálně upravených pryžových směsí. Macháček navrhl design podešve a s odborníky z Michelinu je nechal vyrobit. Nejnáročnější bylo získat licenci na voděodolnou a zároveň prodyšnou termoizolační membránu Gore-Tex. "Trvalo pět let, než jsme se dohodli," řekl Macháček. Když měl v botách všechny tři prvky, rozhodl se v roce 2016 poprvé vykročit i na západoevropský trh. "Snažíme se uspokojit poptávku po speciální pracovní a bezpečnostní obuvi, i když konkurence je obrovská. Ale daří se nám vstupovat na nové trhy a získávat nové zákazníky," poznamenal Macháček.

Dnes má v portfoliu zhruba 300 vzorů bot, které normy pro daná odvětví a prostředí v mnoha parametrech významně převyšují. Loni prodal téměř 700.000 párů. A přemýšlí, do kterého segmentu ještě vstoupit. "Chybí nám potravinářský a celý zdravotnický segment. Do něj chceme jít," řekl Macháček. Naopak očekává pokles výroby automobilového průmyslu, a tedy i poptávky z něj.

Výzvou je pro něj čínský trh. "Prodat v Číně botu, která se tam vyrábí podle českého designu s evropskými komponenty, to jen tak někdo neumí," dodal Macháček.

Autor: ČTKFoto: ČTK, Šálek Václav

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ