Pražská strojírna, zaměřená hlavně na výrobu kolejových konstrukcí a výhybkových systémů pro tramvajovou dopravu, po loňských rekordních tržbách investovala do nového obráběcího stroje za zhruba 32 milionů korun. Podniku z pražské Vinoře má v příštích letech umožnit další nárůst tržeb až o 200 milionů korun, což představuje třetinu loňského objemu.
Firma, která má kromě Prahy zakázky například v Austrálii, Německu či na Slovensku, by nový stroj zároveň mohl pomoci při vstupu na další světové trhy. Zástupci firmy a pražského magistrátu to dnes při slavnostním uvedením stroje do provozu řekli novinářům.
Pražská strojírna je dceřinou společností Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Loni zvýšila tržby o 3,3 procenta na 602 milionů korun a provozní zisk EBITDA o téměř sedm procent na 92 milionů korun. Podnik v tiskové zprávě uvedl, že zisky vrátí zpět do investic do výroby a do výzkumu a vývoje. Významné zakázky měla loni v Praze, Brně, v Bratislavě, v Melbourne a v Hannoveru a Berlíně.
Nové automatické obráběcí centrum Pražské strojírny vyrobila německá firma AXA z Schöppingenu. Stroj váží více než 80 tun a je třetím obráběcím centrem této značky v podniku. Zaměstnanci ho budou používat pro výrobu širšího spektra výrobků. Na rozdíl od předchozích dvou strojů od firmy AXA například umožňuje obrábět širší kusy a vzhledem ke své velikosti i připravovat polotovary bez nutnosti využívaní dalších prostorů.
Podle primátora Bohuslava Svobody (ODS) je Pražská strojírna jediná městská firma, která dokáže vyvážet na více než deset trhů. "Je to unikát, kterým se může pochlubit málokteré město na světě. Doufám, že nový stroj pomůže tento seznam ještě rozšířit," dodal.
Člen představenstva a ekonomický ředitel DPP a místopředseda dozorčí rady Pražské strojírny Jiří Pařízek uvedl, že požadavky DPP na kapacity Pražské strojírny budou do budoucna spíše růst. "To souvisí jednak s potřebou údržby pražské tramvajové infrastruktury, ale zejména s rozsáhlými plány na výstavbu nových tratí a vozoven. Novou výrobní kapacitu tak bude potřebovat nejenom Berlín, Melbourne nebo Varšava, ale zejména Praha," řekl Pařízek.
Historie společnosti sahá do 20. let 19. století, kdy v budově bývalé přádelny na Švábkách v Libni vybudovali bratří Thomasové továrnu na parní a pracovní stroje. V roce 2007 se podnik přesunul do Vinoře, změnil strukturu a následně se v roce 2014 spojil s firmou PS renovace. V roce 2017 byl po poklesu tržeb a některých kontroverzních krocích odvolán tehdejší ředitel Vladimír Říha a strojírna vyměnila vedení.