Celoroční prodej nových osobních automobilů ve Španělsku vloni poprvé od pandemie covidu-19 překročil milionovou hranici. Zvýšil se o 7,1 procenta na 1,02 milionu aut, vyplývá z dnešních údajů španělského svazu automobilového průmyslu Anfac. Letošní rok však podle odborníků bude pro toto odvětví obtížný, uvedla agentura Reuters.
Analytik Felipe Muñoz ze společnosti JATO Dynamics uvedl, že automobilový průmysl ve Španělsku bude čelit měnícím se zvyklostem při používání aut, nejistotě kolem přechodu k elektromobilům a ostré konkurenci ze strany čínských výrobců.
Loňský prodej nových osobních automobilů ve Španělsku byl nejvyšší od roku 2019, kdy překonal 1,3 milionu vozů. V dalších čtyřech letech se však pohyboval pouze kolem 900.000 vozů ročně, píše Reuters. K loňskému oživení prodeje přispěl silný růst v závěru roku. Muñoz se nicméně domnívá, že toto oživení je pouze dočasné.
Muñoz upozornil, že evropské automobilky se po pandemii covidu-19 zaměřily na zvyšování cen na úkor objemu prodeje. Tato strategie podle něj fungovala dobře, dokud nezačaly na evropský trh úspěšněji pronikat levnější čínské značky.
Evropská unie koncem loňského října zavedla dodatečná cla až 35,3 procenta na dovoz elektromobilů z Číny. Evropská komise (EK) tvrdí, že Peking si náklady na výrobu elektromobilů uměle snižuje nespravedlivými subvencemi.