Evropský automobilový sektor čelí bezprecedentní krizi, která zasahuje nejen výrobce, ale i dodavatele součástek. Pokles prodeje aut, rostoucí náklady a tlak na přechod k elektromobilitě vedou k masivnímu propouštění a uzavírání závodů po celém kontinentu. Automobilky jako Volkswagen, Audi, Ford či Michelin oznamují tisíce zrušených pracovních míst, přičemž dopady pocítí i Česká republika. Je evropský automobilový průmysl na prahu zásadní transformace, nebo spíše vleklého úpadku?
- Evropský automobilový sektor je nyní v krizi, která postihuje všechny jeho části: od dodavatelů součástek až po výrobce aut. Podle loňských údajů Evropské asociace dodavatelů automobilového průmyslu CLEPA za poslední čtyři roky zaniklo v odvětví 86.000 pracovních míst a roční prodej aut v Evropě zůstává asi tři miliony pod úrovní z doby před pandemií covidu-19; loni se v EU prodalo 10,5 milionu nových osobních automobilů.
- Koncem loňského roku vyvolal velkou pozornost záměr koncernu Volkswagen uzavřít poprvé za dobu existence podniku část závodů v Německu, snížit mzdy a zrušit desítky tisíc pracovních míst. S tím nesouhlasily odbory, které sáhly i ke stávkám. Koncem prosince se nakonec podařilo najít kompromis. V Německu nakonec nebudou uzavřeny žádné továrny a do konce roku 2030 se nebude ani propouštět. Volkswagen přesto hodlá v příštích šesti letech zrušit v Německu přes 35.000 pracovních míst, mimo jiné po odchodu zaměstnanců do důchodu.
- Plán na zrušení tisíce pracovních míst mimo výrobu připravila automobilka Audi, která je součástí skupiny Volkswagen. Firma se podle časopisu Manager Magazin chystá ve střednědobém výhledu celkově snížit pracovní sílu, v ohrožení jsou například místa ve vývoji, kde by mohlo být zrušeno kolem 2000 míst.
- Loni v listopadu oznámila automobilka Ford záměr zrušit 4000 míst v Evropě, což odpovídá asi 14 procentům její pracovní síly v regionu. Zdůvodnila to značnými ztrátami v posledních letech.
- Už před Continentalem ohlásili propouštění i další významní evropští dodavatelé dílů pro automobilky. Výrobce pneumatik Michelin v listopadu uvedl, že do začátku roku 2026 uzavře ve Francii dva závody. O práci tak přijde 1254 lidí. Německý dodavatel technologií ZF Friedrichshafen plánuje do roku 2028 propustit v Německu až 14.000 zaměstnanců, což je asi čtvrtina z celkového počtu v zemi.
- Německý výrobce automobilových součástek Schaeffler loni v listopadu uvedl, že uzavře továrnu v rakouském Berndorfu a závod v britském Sheffieldu. Firma, která působí i v České republice, ve svých evropských závodech plánuje propustit kolem 4700 zaměstnanců. Plánované snížení stavů se dotkne 15 továren v Evropě, z toho deseti v Německu. Firma oznámila, že v Německu hodlá propustit 2800 zaměstnanců a v jiných evropských zemích dalších 1900 zaměstnanců.
- Zhruba 1000 pracovních míst se chystá zrušit v Evropě také francouzský výrobce automobilových součástek Valeo. Propouštění se dotkne i provozů v České republice, kde má být zrušeno kolem 100 míst. Propouštění se bude týkat výrobních závodů v Rakovníku, Žebráku na Berounsku a Humpolci. Ve Francii firma v rámci restrukturalizace uzavře dva závody a propustí zhruba 800 zaměstnanců. Počty zaměstnanců se podle zdrojů ale mají snížit i v závodech v Německu či Polsku.
- Na změny v automobilovém průmyslu zareagoval například i český výrobce autosedaček Adient, který v září oznámil, že uzavře v souvislosti s restrukturalizací závody Trim v České Lípě a Stráži pod Ralskem, o práci přijde v nejbližších dvou letech postupně 1100 lidí. Konečné uzavření závodu v České Lípě je plánováno na druhou polovinu letošního roku, závod ve Stráži pod Ralskem by měl výrobu ukončit na začátku roku 2026.