Ředitelé středních škol ve školním roce 2022/2023 řešili v chování žáků zejména záškoláctví a kouření, stejně jako v tom předchozím. Meziročně stoupl zaznamenaný počet případů agrese, verbální agrese vůči učitelům, násilí či užívaní návykových látek. Vyplývá to z výroční zprávy České školní inspekce. Problémy se záškoláctvím a kouřením se zabývali i ředitelé základních škol, častěji než dříve násilím, kyberšikanou či krádežemi. Inspektoři upozornili, že vyšší podíl škol, které u svých žáků odhalují rizikové chování, nemusí nutně znamenat nárůst počtu případů, ale větší schopnost škol jevy odhalit a řešit.
Záškoláctví řešilo ve školním roce 2022/2023 téměř 60 procent středních škol, které inspekce navštívila, podobně jako ve školním roce 2018/2019. Údaje o rizikovém chování žáků zjišťuje inspekce ve školách vždy za uzavřený předcházející školní rok. Více než polovina škol zaznamenala v roce 2022/2023 u žáků i kouření. Podle odborníků i učitelů a ředitelů je možné kvalitní vzdělávání poskytovat v bezpečném a vstřícném prostředí, k němuž podle inspekce pomáhá řešení problémů i prevence.
Ze základních škol, které inspekce navštívila, ve školním roce 2022/2023 zaznamenalo kouření 50,2 procenta škol, zatímco v roce 2021/2022 se jednalo o 41,1 procenta škol. Zhruba polovina navštívených základních škol se podle aktuální výroční zprávy potýkala i se záškoláctvím. Vzrostl i podíl ZŠ, které zaznamenaly agresi a násilí, kyberšikanu, krádeže či verbální agresi vůči učiteli.
Mírný nárůst rizikového chování dětí zaznamenaly i mateřské školy. Asi desetina se potýkala s výskytem agrese a násilí a nevhodným verbálním chováním vůči učiteli. Vzhledem ke zvyšujícímu počtu závislostí, psychických problémů či například agresivního chování a komunikace u mladších dětí je podle inspekce nutné, aby se školy systematicky zaměřily na prevenci, osvětu pedagogů i rodičů.
Jedním z důležitých faktorů, který ovlivňuje školní úspěšnost žáků, je podle inspekce množství zameškaných hodin. Průměrná absence žáků ZŠ byla ve školním roce 2022/2023 vysoká a činila 117 hodin na žáka. To představuje u žáků prvního stupně zhruba pět týdnů, u těch na druhém stupni skoro čtyři týdny nepřítomnosti ve výuce. Z celkového počtu absencí činila ta neomluvená, podobně jako v předchozím školním roce, v průměru jednu hodinu na žáka. Podíl žáků s neomluvenými hodinami je 3,4 procenta.
Vysoká absence je podle inspekce problém i ve středních školách. Počty zameškaných hodin jsou dlouhodobě vysoké, v průměru se jedná o 136 zameškaných hodin na žáka za školní rok. To představuje asi 4,5 týdne nepřítomnosti ve výuce. Vysoké jsou i počty neomluvených hodin středoškoláků, v průměru se jedná o 3,6 neomluvené hodiny na žáka. Podíl žáků s neomluvenou absencí ze všech žáků z navštívených středních škol se proti předchozímu školnímu roku zvýšil z osmi na 11 procent, uvedla inspekce.