Reforma vzdělávání: Co čeká školy v následujících letech?

Domácí
29. 1. 2025 10:30

Se změnami ve výuce, které přináší nový rámcový vzdělávací program pro základní školy, by učitelům měly pomoci připravované materiály od Národního pedagogického institutu. Na podporu zavádění změn do výuky je vyčleněno zhruba 700 milionů korun, na tvorbu vzdělávacích materiálů se počítá s výdaji v desítkách milionů korun. ČTK to řekl Matěj Bulant z Národního pedagogického institutu (NPI). Základní materiály pro to, co by měli žáci umět, by podle něj měly být hotové před povinným zavedením nových učebních plánů v prvních a šestých třídách, tedy před zářím 2027.

Institut podle Bulanta připravuje podklady, tedy vzdělávací materiály, které budou moci učitelé využívat pro přípravu výuky. Nepůjde o učebnice, řekl. Metodickou podporu podle něj učitelé najdou i v takzvané nezávazné části rámcového vzdělávacího programu, která je dostupná na webu. V té je popsáno, jak by děti měly dosáhnout očekávaných výsledků učení.

Na nepřipravenost podpory zavádění nových učebních plánů poukazoval tento měsíc předseda Rady Národního akreditačního úřadu a bývalý ministr školství Robert Plaga (za ANO). Potřeba je podle něj například dostatečná nabídka kurzů dalšího vzdělávání pedagogů.

Pedagogický institut podle Bulanta plánuje vzdělávání učitelů, kurzy by se měly zaměřit například na to, jak učit novými metodami. Vedle nových kurzů institut aktualizuje obsahy některých, které již nabízí, uvedl. Zároveň připraví ověřovací úlohy, pomocí kterých by učitelé mohli zjišťovat, jak žáci zvládají učivo. Materiály podle Bulanta nemohly vzniknout dřív, než byl schválený nový rámcový vzdělávací program. Jeho podobu odsouhlasil ministr školství Mikuláš Bek (STAN) na konci loňského roku.

Se zaváděním změn v učivu by školám měly pomoci i modelové školní vzdělávací programy, dva by se podle Bulanta měly zveřejnit v únoru. Měly by je využívat školy, které se zapojí do pokusného testování od nového školního roku. Pedagogický institut by podle Bulanta měl zároveň školám poskytnout odborníky, kteří jim se zaváděním nových učebních plánů pomohou. Z výsledků pokusného ověřování chce institut vytvořit třetí modelový program, řekl Bulant. Modely by se podle něj od sebe měly lišit tím, zda budou v přístupu k výuce spíše tradiční, tedy rozdělovat učivo do jednotlivých předmětů, nebo zda budou propojovat učivo do tematických bloků.

Rámcový vzdělávací program neurčuje, co by se měly děti učit v jakém ročníku. Školy si připravují vlastní školní vzdělávací plány, které se tak od sebe mohou lišit. Nově rámcový program neurčuje, kolik hodin by měly školy daným předmětům či oblastem věnovat, to si určí samy ve školním vzdělávacím programu, uvedl Bulant.

ZŠ budou moci podle nového programu vyučovat dobrovolně od září 2025 v prvních a šestých třídách. Ideální by podle Bulanta bylo, aby větší část škol začala podle nového plánu učit ještě před jeho povinným zavedením. Povinně se na něj přejde v prvním a šestém ročníku od září 2027 a ve všech ročnících ZŠ od září 2031.

Autor: ČTKFoto: Archiv, TYDEN, rvp.cz

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ