Podmíněná revoluce
Čemu uletěla neutrina? Světlu možná, pravidlům vědy určitě

19.11.2011 12:04 Původní zpráva

Média celého světa opět ohlašují revoluci ve fyzice. Einstein se mýlil, jeho speciální teorie relativity neplatí, neutrina létají nadsvětelnou rychlostí. Potvrdil to prý druhý experiment, který navázal na zářijové šokující zjištění. Jenomže na tak silná tvrzení je zatím zatraceně brzy. Neutrina možná jsou, možná nejsou rychlejší než světlo. Co to ti fyzikové vlastně vyvádějí?

Zpět na článek

Nejdiskutovanější názory

  • Jiří Vampola (62 hlasů) 19.11.2011 12:47

    Nadsvětelnou rychlostí a až někam do galaxie v Andomedě bych...

  • zdenek nemec (49 hlasů) 19.11.2011 14:09

    Je nutne pockat na komentar astrofysika Vaclava Klause, kdy bude...

  • Henex (43 hlasů) 19.11.2011 12:43

    Buď mají špatně nastavené hodiny a nebo je blbě změřená rychlost...

  • jan malousek (41 hlasů) 20.11.2011 19:34

    musím říci, že tento článek mě velmi nadchl tím jak byl napsán....

  • Jan Imr (36 hlasů) 19.11.2011 16:46

    Všimli jste si té žurnalistické fascinace pojmem "nano"? Oni nemohou...

Vložte nový příspěvek

Pro přidání vlastního názoru musíte být přihlášen.

Přihlášení | Registrace

Diskuzní příspěvky

Neříkejte mi, že vědci potřebovali kvytvoření jaderné elektrárny a bomby znát jeho vzorec. Umí vytvořit reakci, regulovat jí, ale neumí ji okamžitě zastavit. Ta jaderná energie je naprd, asi jako vymyslet jed bez protijedu. Jako by pračlověk omylem postavil robota s umělou inteligenci a daroval mu továrnu na šroubky. Hmotnosti atmomových částiv dodneska znaji odvozený z jakých vzorcu od vlasáče z 18 století. Co si zvážil kilo peří, spočítal za jak rychle zhasne svíčka a podle toho určil hmotnost elektronu ve vakuu. Trapný, celý špatně, čim víc se budou šťourat v elementárním světě, tim lepší a účinnější budou bomby, chleba nezlevní a vědcum vyrostou z dětí zfetovaný spratci, manželky alkoholičky a život v pr....

12 hlasů

Kdyby postavili cern ve Vesmíru na oběžný dráze a porovnali s měřením na Zemi, bude to zase jinak, částice v atomových hodinách jsou línější, mají roztahanější orbity, nebo rychlejší, protože jsou dál od gravitačního pole. Jiný stopky jinej čas. Bude kosmická loď teda, když teď ví, že neutrina jsou rychlejší? Opustíme Zemi, nezačnem kolonizovat Proximu nejlepšíma vědcema?.D Už ti vědci v cernu chodí na večírky, kde si lezou do zadku z vědeckých kruhů? Už je nutí hrát golf kvůli prestige?.D Jestli ne, musí etě máknout, o to nám lidem jde, kor vědcum, co to nikdy s holkama moc neuměli ne.D Trocha slávy a blondýnka co se vyzná v jaderný fyzice a oceni to víc než vzhled? Přední stránka novin? Wo co tady de

24 hlasů

opravdu ste mě pobavil :D vy o tom asi nevíte vůbec nic že??? Zastavit jadernou reakci lze jinak by se provozovat jaderné elektrárny nemohli. Že jaderná energie je naprd může říci jen člověk který si myslí že se elektrika bere v zásuvce. Kde byste chtěl brát elektriku?? Z biomasy?? Větru, vody?? To jsou zdroje které se dají používat jen v omezené míře. Uhlí děsně zaneřadí vzduch a navíc do něj dostává radioaktivní prvky. Jediná perspektivní energie využitelná už dnes je štěpná jaderná elektrárna,a snad za 50 let fůzní... Hmotnost atomu je přesně odvozena a změřena na velice sofistikovaných zařízeních, a že to zjistily už v 18. století to dokazuje jak genialní tito lidé byli. A jestli si myslíte že to moderními metodami není ověřené tak vězte že je. Neurážejte laskavě vědeckou komunitu, pro urážky si nechte politiky, to kvůli větcům máme dnes to co máme, bez nich byste i vy lovil srnky a jedl je v jeskyni... Postavit Cern na oběžné dráze by bylo dosti složité a pokud by byl stejných rozměru, byl by i stejně přesný. Naměžené hodnoty by ale byli uplně stejné jako na zemi. Atomové hodiny budou ukazovat stejný čas jak ve vesmíru tak na zemí (za předpokladu stejné rychlosti). Že postavím lodě které budou létat rychlostí větší jak C k tomu máme hodně daleko jestli vůbec někdy. Příště než ze sebe vypustíte takový žvásty si o tom něco prvně přečtěte!!!

14 hlasů

Teda vy si věříte, cern na oběžné dráze by měl zcela jiná data a měření, se můžete vsadit. Když dokázou zastavit štěpení, tak proč černobyl, proč maji japonci v kalhotech, proč to musí celý obalit?
Tomu neříkám ovládat makrosvět. Takže sme pralidi hrající si s elektrickou zásuvkou pokud jde o tohle.

7 hlasů

Až nám vypálí na Prahu atomovku, zavolejte jana malouska, přijde s aparátem a zastaví štěpnou reakci, už nyní se cítím bezpečněji, kdyby jákej atomovej konflikt.

8 hlasů

opravdu nechápu lidi kteří se ze sebe snaží udělat chytrolíny aniž by o tom něco vědeli.... Bohužel na tomto jevu zkomírá náš svět, že lidi jako politici kecají do věcí kterým vůbec nerozumí a pak to tak dopadá jak je to ted, krize, nezaměstnanost....

11 hlasů

něco vám poradín, přečtěte si něco o jaderné enrgii pač v tom máte guláš. Tak za 1) černobyl vybouch protože na něm dělali pokusy které neměli + špatný typ reaktoru (konstrukčně). Jaderný reaktor potřebuje stále odvádět teplo, to se provádí vodou který stále koluje. Ovšem v černobilu zkoušeli jestli dislové agregáty naběhnou dříve než se dotočí turbína (ze které brali elektriku na čerpadla). Bohužel z dotáčející se turbíny se už nevyrobilo dostatek energie pro čerpadla a tak se reaktor začínal přehřívat. Když na to chtěli ve velíně zareágovat tak už byla aktivní zona natavená a díry pro havarijní tyče byly narušené tudíš tyče do nich nezajeli. Těmito tyčemí se jaderná reakce bezpečně zastaví ale protože v černobylu už nemohli zajet tak štěpná reakce stále zvyšovala výkon a pak jim to tam bouchlo, ale bylo to jen a jen ze špatné koncepce raktoru, a z blbostí lidí kteří na něm testovali to co prostě neměly.... Fukušima tam to bylo o uplně něčem jiném. Jadernou reakci jako takovou zastavily hned jakmile bylo zemětřesení, ale reaktor má ještě dohřev. Pro srovnání, za provozu reaktor typu temelín dodává 3GW tepelného výkonu ale po odstavění má ještě 15MW dohřevu (díky sekundárním reakcím v palivě) Protože byla fukušima vyplavena, tak jim nefungovali čerpadla a těch 15MW pomalu začlo reaktor přehřívat. Ale obě situace byli dílem obrovské náhody, a dalších faktoru. Ani jeden z těchto případu se v čr stát nemůže.... Jenže ted Vy jako člověk který vý o tom naprostý prd tady zase začnete vypouštět nějaké chytrosti jak je možný že vybouchnou dukovany a temelín a všichni zhyneme. Bohužel nebo spíš bohudík na urovni na jaké sme nemůžeme dlouhodobě zůstat protože jsme závislí na fosilních palivech a ty nebudou na vždy. Takže nám zbývají jen 2 možnosti, vrátit se nazpět a to o hooodně, nebo jít ve vývoji kupředu. Neříkám některé projekty se mě také příčí jako vylepšování člověka manipulace s genomem, vyvýjení zbraní ale některé jsou naprosto prospěšné. A budte v klidu ani se štěpením se do budoucna příliš nepočítá. Myslím vzdálenější budoucnost. Tam nastoupí ke slovu termojaderná fůze, a jestli mě tady začnete říkat že i termonukleární elektrárny jsou nebezpečne tak je mi vás opravdu líto.... A cern by ve vesmíru jiné vysledky neměl... Tím si můžete být jist. A zastáncem jaderných zbraní nejsem jen jsem zastáncem využítí jaderné energie pro mírové účely. Zastavit štěpnou reakci de ale pouze ve reaktorech atp. ale u zbraní by zastavování jaderné reakce bylo nežádoucím účinkem...

11 hlasů

V první řadě je třeba si uvědomit, že vědci jsou opět jenom lidi a co je horší, jejich projekty financují taky lidé a mnohem horší, těch se bojím víc než samotných vědců, od jeskyní jsme moc nepostoupili, všem jde o zisk, slávu, titulky v novinách, objev a návrat peněz vražených do projektu. Ano nelovíme, nežijeme v jeskyních, nazvu prvního člověka co nakakal do jamky a zasypal to vědcem. Nejsme jako lidstvo připraveni na žádný větší významnější objev, viz atomová energie, jáké pokročilý genetické manipulace, všechno vede jen k jedinému učelu, zisk, moc, převaha, peníze, nové zbraně. Ani nanoroboty bych raději nezkoumal, dokud nezmoudříme. Všechny výsledky Cernu se mi zdají naprosto zbytečný v tuto chvíli, i kdyby objevili 100 nových malých částic. Peníze na vědu mají, když dostavili cern. Napsal jsem to hrubě jak to je, bez jákých komedii a sladkých řečí vědců, že to dělají pro dobro lidstva, aby nám tu bylo líp a kdesi cosi, viz řeči každé Miss Universe a jejího globálbího přání.

10 hlasů

musím říci, že tento článek mě velmi nadchl tím jak byl napsán. Konečně autor který se nesnáží hnát za fascinací ale napiše to tak jak to je, objektivně, s přihlédnutím na obě strany. Opravdu moc povedený článek a já vám za něj děkuji....

41 hlasů

Váš problem, moc čtete, přečtete si 35 verzi možných k Černobylu a vyberete jednu, protože autor měl nejvíce vysokých škol, nebo psal nejvíce přesvědčivě? Sečtělost a memorování je vlastně vykrádání myšlenek někoho jiného, z chytrostí a vrozeným intelektem to nemá co dělat, kdybyste se na hlavu stavěl a přečetl všechny knihovny na světě.

12 hlasů

Když to napíšu polopatě, víc takovýhle sečtělých, hra s atomama a máme ze světa Mars.

16 hlasů

Vlastně mi dáváte za pravdu, demence lidí a katastrofy s atomem, nejsme připravení. Radši bych se vrátil k páře, než jákou novou post atomovou neutrinovou eru, kdy jedna chyba bude znamenat vymaz pulky galaxie.

8 hlasů

ne :D opravdu číst váše příspěvky je opravdu velice zajímave a zábavné. Asi si nevíte jak je velká vůbec sluneční soustava natož pak galaxie. Tolik energie aby to zničilo půlku galaxie by nebylo ani kdybychom celou zemi přemeěnily na energii podle vzorce e=mc2... Takže podle vás všechno co se učí ve škole tak bysme vlastně měli zjistit každý sám svým výzkumem, abychom někomu nevykrádali duševní vlastnictví?? No to bysme dopadli. Mimo jiné ty vědci to nechcou zjištovat pouze pro sebe ale pro celý svět aby ho nějakým způsobem obohatily. Víte vy byste se vrátil do století páry ale uhlí není nekonečno a pokud bychom najednou všichni začali využívat uhlí ve velké míře, nejenom že bychom děsně zaneřádily vzduch ale zasoby bychom vyplítvali během 20 let (za předpokladu že všechnu energii bychom vyráběli z páry). A co potom?? Předpokládám že to už vás nenapadlo, nebo byste začal spalovat lesy??? :D :D :D uvědomte si že to co se získa energie z 1g uranu na to bychom museli spálit 1000 tun uhlí... Jaderná energie je naprosto bezpečná pokud se dodržují určité zásady. Jaderným bombám opravdu nefandím, ale paradoxně zachránily více životu než zničily. Nebýt jaderných bomb tak by studená válka nezustala studená. Protože kdyby se rozpoutal jaderný konflikt už by pochcípali i generálové a ne jen pěšáci.
Připadá mi že ste ten druh člověka co o problematice nic neví a začne do toho kafrat. Měl byste něco málo si o tom přečíst, jinak už mě fakt nic nenapadá. Házíte tady kolem sebe termíny o kterých nemáte ani páru a dávate je jako postuláty svých tvrzení. Ale na druhou stranu vám musím nechat že po přečtení Vášich příspěvků mám hned lepší náladu...

11 hlasů

Proteče zřejmě ještě mnoho vody českými řekami než vážení fyzikové přijmou za svůj Sokratův model vakua a elementárních částic.(http://qarton.sweb.cz). Potom zůstanou dnešní poplašné až katastrofické zprávy o neutrinech popírajících omezení Einsteinovy STR jen úsměvnou epizodou fyzikální historie. Budoucí fyzikové už budou vědět, že nejsou všechny částice stejný. Stejně jako je to s holkama: některá má voči černý. A leckterý fyzik si povzdechne: no, jo, svět holt chtěl být klamán. (Už od pravěku)

27 hlasů

At uz to dopadne jakkoliv, musim pochvalit autora za pekny clanek. Hezky se to cetlo a navic nechybely obe strany mince.

16 hlasů

Je to strašná zpráva ! Viděli jste (na fotce) jak z toho Einsteinovi vstávají vlasy hrůzou na hlavě ?
A teď vážně, na to jsem zvědav, jak se z toho my fyzikové vymotáme. Já se budu už jen dívat a nejspíš i divit. Doufám, že se toho ještě dožiju.

10 hlasů

Kde je ten "chachacha shalom tupan a degen v jedné osobě? Koukni se na nadpis článku jak se píše jméno pana vědce, ty "Ajnštajne".

24 hlasů

Holt mionová neutrina nechtějí Einsteina poslouchat a prohlašují, že se světlem nemají nic společného (což je koneckonců pravda, že?). Prostě si létají jiným prostorem než je vakuum (které hmotným částicím nedovolí pohybovat se rychleji než fotony) a "dobíhají" do cíle dříve než světlo, čímž (podle scifistů) získavají zlatou hyperprostorovou medaili na vesmírné olympiádě.

33 hlasů

Pane Emile, s tím co jste napsal plně souhlasím. Zvláště bych akcentoval tuto mnou trochu pozměněnou větu: . Prostě si létají jiným prostorem než je (naše známé) vakuum a "dobíhají" do cíle dříve než světlo,...

18 hlasů

Newton byl těsně vedle pravdy, ale jenom o chlup. Prostě spoustu věcí o našem světě ještě nemohl vědět. Nebyly na to přístroje. To samé se stalo Einsteinovi. Zase o chlup vedle. Vycházel z toho. že světlo letí ve vákuu. Jak říkal Spejbl, vákuum je prostě takové nic, všechno je z něj jaksi vypumpovaný. Dnes víme, že je přinejmenším plné neutrin a možná, že temné hmoty a energie. To dává neutrinum určitou malou výhodu (nebo světlu malý hendicap). Pokud to někoho překvapuje, tak už padesát let se v fyzice učí, že každá barva světla má jinou rychlost a to pravidlo nepochybně platí i pro bezbarvá neutrina. To spektrum pravděpodobně pokračuje dál, jenom zatím nevíme, co tam kmitá místo fotonů a neutrin.

16 hlasů

newton nemohl,mate pravdu.ale ajnstajn mohl.chodil do skoly k nejvetsimu fyzikovi historie.ten vytvoril plankovu jednotku uz v roce 1899.a pocital s rychlejsi rychlosti nez svetlo uz tenkrat.a cernymi derami.to prave ajnstajn odmitl.ted se jen dokazalo,ze plankova quantum theorie zije a ajnstajnova relativita konci,jak cely ten humbuk okolo.cha,cha,cha!shalom.

12 hlasů

ještě není nic potvrzeno neházel bych einstaina na druhou kolej.... Jinak s těma barvama světla je to trošku jinak, myslím že máte na mysli doplerův jev...

15 hlasů

pisi o plankovi a jeho jednotce.plankova rychlost-fotonu.a o schwarzchildove hranici.to je v letech 1916.cerne diry.to vsechno ajnstajn vedel a zavrhnul.chtel jen jako spravnej rasista dokazat,jak je zid chytry.a 100 let s tim balamutili.to same s oblbovaci jako trocly a freude.s rychlosti svetla to neni otazka jestli,ale kdy.logicky.pritomnost cerne diry musi zrychlit svetlo nad soucasnou rychlost.pritazlivost.a i bez cernych der si myslim,ze je urcite neco ve vesmiru rychlejsi nez svetlo.cha,cha,cha!shalom.

12 hlasů

cas svetla odpovidal rychlosti svetla.na quantum theorii dnes stoji pocitace.overujeme spravnost dnes a denne.atom do toho neplette.FAKTEM zustava,ze neutriny dorazily drive a ajnstajn skoncil.cha,cha,cha!a qutantum s planckem ziji dal.shalom.

10 hlasů

prominte ale vy to berete jako fakt a přitom že je to pravda netvrdí ani vědci kteří to naměřily... Takových omylů už vě vědě byla jako studená fůze atd.. Zavrhujete teorii o který nevite vůbec nic a to se mi opravdu nelíbí. Já taky nezavrhuju quantum teorii o který pořád píšete protože nevím o čem je tak kde berete teda tu jistotu že STR není pravdivá teorie když vubec nevíte o co go????

13 hlasů

ale o tom to vůbec není, i černé díry sedí do str, a vůbec zatím všechno krom nepotvrzené překonání C neutrinem. Černá díra urychlit světlo nemuže. SVĚTLO SI NELZE PŘEDSTAVIT JAKO KULIČKU LETÍCÍ PROSTOREM. Je to mnohem složitější... Navíc nějaká max dosažitelná rychlost musí být jinak by bylo teoreticky možný dosáhnout nekonečné rychlosti, a tím pádem bychom byli na více místech najednou. Spíš bych řekl, že ve měření v cernu dělaj nějakou systematickou chybu. Pokud ne tak einstainova teorie bude pro normální aplikace fungovat i nadále, jen neutrino bude vyjímka pro kterou budeme muset vymyslet složitější teorii. STR se snaží vyvracet vědci různými způsoby už skoro cca 100let a zatím ji všechny potvrzuji. Viz např. gravity probe. Navíc pokud člověk pochopí podstatu této teorie, tak je naprosto smysluplná a logicka.... Takže nevím co máte proti Einstanovi, rozhodně to nebyl rasista ani špatný člověk, ba právě naopak, z humálního hlediska byl velice dobrý, a to co všechno vymyslel ve své době, kloubouk před ním smeknout... Takže laskavě neházejte na něj špínu!!!

15 hlasů

Tak za 1) fotony a světlo je to samé, pravděpodobně ste měl na mysli že neutrina dorazila dřív než fotony, ale to se dá vysvětlit protože ani ve vesmíru není úplné vakuum a průchod látkou světlo zpomali, ale neutrina ne. Na slunci v žádném případě nelítá světlo rychleji než C to je naprosta blbost. Gravitace nepřitahuje světlo ale gravitace ohýbá časoprostor, proto je výsledkem jev grav. čočky... e=mc2 funguje protože je to vzorec který popisuje vztah mezi energii a hmotou který je i experimentálně ověřený, a aktivně použivaný v jaderných elektrárnách...

7 hlasů

mrzi me,ze neodpovidate na rychlosti na slunci.bylo uz dokazano,ze pri pozorovanem vybuchu supernovy dorazily fotony o nekolik hodin PRED svetlem.vysvetlete.pan planck s tim pracoval uz v 1899.proto stale plati E=hv.zatim co e=mxc2 uz ne.cha,cha,cha!shalom.

17 hlasů

svatopluk riha 21.11.2011 01:56
Ano mluvíte o jevu zvaný gravitační čočka ale to s rychlostí nemá nic společného. Hmota podle nynějších poznatku prostě nemuže ani dosáhnout C. Einstein dosvé teorie nemusel zahrnovat černé díry protože do jeho teorie sedí. Další věc antihmota se chová velice podobnějako hmota a v cernu s ní taký pracují, u ní taky nenaměřily rychlost C a vyžší a vlastněnení žádný důvod proč by měli. Navíc pokud se nepletu kvantová teorie je o mikrosvětě (o této teorii toho moc nevím, spíš se zajmám o teorii relativity) a nejdůležitějším ukolem dnešní fyziky je sjednotit je... Na zrychlení předmětu na rychlost C je potřeba nekonečná energie, jde se dostat pouze do rychlosti blízké C ale nikoliv na C nebo vyžší (mluvím o hmotném předmětu)... Prostě a jednoduše, dokavad nepostaví nový nezávislí experiment kde to dokáží je pro mě C nepřekonatelná rychlost... Pokud dokáží opak, pak to notně neznamená že STR se bude muset hodit do koše. Protože STR funguje stejně jako newton v určitých podmínkách....

28 hlasů

sam ajnstajn objevil vliv pritazlivosti na SMER svetla.tak tvrdim,ze pritazlivost ma vliv i na rychlost svetla.a verim,ze hmota na slunci treba,dosahuje vetsich rychlosti nez svetlo.a to jeste nevime skoro nic o cernych dirach nebo antihmote.a nepodsouvejte.nikde nepisi nic o nekonecne rychlosti,i kdyz by to theoreticky mohlo byt mozne.pisi,ze to maximum svetla neni maximum.jake je,nevim.ajnstajn odmitl SKUTECNOST cernych der,planck je do sve quantum theorie ZAHRNUL.i vy musite uznat,ze planck mel pravdu uz tenkrat.cha,cha,cha!shalom.

28 hlasů

Mne ve fyzice učili, že rychlost světla jakékoliv barvy (vlnové délky) je stejná. A není to tak dávno.

10 hlasů

Všimli jste si té žurnalistické fascinace pojmem "nano"? Oni nemohou napsat, že to neutrino doletělo do Itálie za za 2,43 milisekund. Tak třeba nejnovější Audi A8 má zrychlení z 0 na 100 za 4200000000 nanosekund! To je numero, co! Jinak, pokud má být teorie vědeckou, musí být zákonitě vyvratitelná. A to se tak děje, ne? Newton je taktéž dodnes považován za jednoho z největších vědců, ačkoli teorie gravitace je dávno překonaná.

36 hlasů

autor to tak napsal aby si čtenář uvědomil o jakou odchylku oproti celkovému času se jedná. Ne každý si dokáže přepočítat nanosekundy na milisekundy...

11 hlasů

Kdyby vy jste vedeli, ze v Rusku tohle uz vsechno vedi, jen nam to nechteji rici :))

32 hlasů

Všechno je to pomýlené. Když hmota zkoumá sebe sama vznikne z toho pěkný chaos. Navíc obraz o světě vzniká v našem mozku, který je složen ze stejných částic jako zkoumané částice. Jaký je svět ve skutečnosti se nikdy nedozvíme.

24 hlasů

Je nutne pockat na komentar astrofysika Vaclava Klause, kdy bude mozno ty rychle neutrinos privatizovat.

49 hlasů

to zdeněk němec: nechápu proč zase taháte politiku do vědeckého tématu...

30 hlasů

Ty jsi opravdu ubožák. A to současnou vládu nesnáším....

33 hlasů

Nadsvětelnou rychlostí a až někam do galaxie v Andomedě bych neprodleně odpálil celou arogantní a zkorumpovanou českou pravici. Zlodějským darebákem Vondroprasákem počínaje a posírajícím se a šišlajícím ptakoještěrem Švanctrumberkem konče.

62 hlasů

Tak to udělej a přestaň otravovat tady nějakými "bych".

25 hlasů

a můžu se zeptat co to má co společného s vědou??? Na tyhle příspěvky máte dost místa ve složce politika...

13 hlasů

Hubou to umíš. Jenže ve vědě huba nestačí. A v technice už vůbec ne.

13 hlasů

Prave secitam idioty na uzemi Ceska, tak si te taky pripoctu.

33 hlasů

Tak to si připočtěte ještě těch dalších devět, kteří mu dali hlas!

17 hlasů

Rychlejší bude sečíst ty chytrý.

35 hlasů

Buď mají špatně nastavené hodiny a nebo je blbě změřená rychlost světla. Einstein je Einstein. A co na to Cimrman?

43 hlasů




Časopis Týden

Předplaťte si časopis Týden

V čísle 15/2024 najdete >




Týden

Sedmička

Interview

Instinkt

TV Barrandov