Fotbalová asociace (FAČR) podepsala smlouvu se Spartou Praha o využití areálu na Strahově, kde letenský prvoligový klub vybuduje na vlastní náklady nový stadion. Aréna, která bude zároveň sloužit zápasům české reprezentace, se začne stavět do pěti let. Asociace a Sparta podepsaly smlouvu o smlouvě budoucí na dnešní tiskové konferenci v Praze.
Sparta se vloni stala vítězem mezinárodní soutěže o využití areálu chátrajícího stadionu Evžena Rošického, jehož vlastníkem je FAČR. Součástí smlouvy s asociací je povinnost poskytnout stadion nejméně ke třem utkáním reprezentace za rok.
Sparta a možnost vybudovat novou arénu zaplatí FAČR celkem téměř 1,8 miliardy korun. "Dnešní den je významným milníkem historie českého fotbalu, je to jeden z nejdůležitějších projektů. Věc se táhla více než osm let, takže když jsme jako nové vedení asociace před čtyřmi lety nastoupili, stanovili jsme si vyřešení této problematiky jako jeden z hlavních cílů. Je to win win situace pro fotbalovou asociaci i pro Spartu a bude z ní profitovat český fotbal," řekl předseda FAČR Petr Fousek. "Smlouva je velice komplexní dokument, má spousty stran. Navíc se jedná o velkou hodnotovou matérii," podotkl místopředseda představenstva Sparty František Čupr.
Sparťanská aréna bude největší v zemi
Sparta počítá, že nový stadion pojme 35 000 diváků, přesná kapacita ale bude až výsledkem architektonické studie. Aréna se tak stane největší v Česku. Do roku 2030 by měli Letenští získat stavební povolení, nejpozději za dalších pět let by měl být stadion hotov.
"Jedná se o významný den pro Spartu a všechny sparťanské fanoušky, potažmo pro všechny fanoušky českého fotbalu. Je potřeba si uvědomit, že dnes jsme teprve začali tím prvním krokem, že jsme v bodu jedna. Čeká nás spousta práce a příprav k tomu, abychom se dostali ke stavebnímu povolení na nový stadion," řekl Čupr.
"Byli bychom rádi, kdybychom to zkrátili, nikoliv prodloužili. Nicméně víme, že u nás v České republice získat stavební povolení na jakoukoliv významnější stavbu není nic jednoduchého. V tuto chvíli si opravdu netroufám predikovat, jak rychle ho získáme," doplnil Čupr.
Cenu za stadion bude Sparta splácet 30 let
Částku v podobě stavebního platu bude Sparta vyplácet postupně po dobu 30 let, kdy bude na pozemku v nájmu. Sumu 95 milionů korun vyplatí úřadující ligový mistr asociaci do měsíce po podpisu smlouvy jako poplatek za exkluzivitu. Roční stavební plat bude činit přes 32 milionů korun, v celkové částce 1,784 miliardy korun je zahrnuta předpokládaná inflace i úspora za pořádání reprezentačních utkání.
"Je to výnos, který bude směřovat do rozpočtu fotbalové asociace. Nechci teď kvantifikovat, kolik a kam. Asi bych úplně zkratkovitě neříkal, že všechno půjde do amatérského fotbalu. Ale samozřejmě na tenhle segment určitě nebudeme zapomínat," uvedl Fousek.
Stadion za pět miliard
Čupr odhadl, že výstavba vyjde Spartu zhruba na čtyři a půl až pět miliard korun. Nová aréna nebude takzvaným národním stadionem, protože nebude financována ze státních zdrojů. Po uplynutí 30 let budou pozemky bezplatně převedeny na letenský klub.
Stadion Evžena Rošického je v havarijním stavu a od předloňska už neslouží ani pro tréninky reprezentačních výběrů. Náklady v řádu jednotek milionů korun ročně na jeho údržbu hradí asociace coby vlastník. Zda aréna ponese nové jméno, zatím Čupr nedovedl odpovědět.
Řeší se i doprava na nový stadion
V souvislosti s novým stadionem bude potřeba posílit dopravu na Strahov. "Krokem pro nejbližší měsíce je zpracování dopravní studie. Máme již za sebou úvodní schůzky na magistrátu. Víme, jaké jsou plány s posílením městské hromadné dopravy na Strahově. V tuto chvíli má stavební povolení tramvajová trať z Malovanky přímo na Strahov. V příštím roce by měla být realizována výstavba a hotovo by mělo být v roce 2027. Zároveň je v tuto chvíli zpracováván koncept trolejbusové dopravy na Strahov. Těch variant je více," řekl generální ředitel Sparty Tomáš Křivda.
"Když jsme měli jednání na magistrátu, tak tam zaznělo i to, že během spartakiády byl strahovský kopec schopen obsloužit stovky tisíc lidí a stejně to fungovalo. Takže ta plocha tady je," poznamenal Čupr.
Sparta bude muset v budoucnu opustit Letnou, neboť tamní stadion s kapacitou 18 349 míst pomalu přestává stačit současným požadavkům. Největší fotbalová aréna v Česku nyní stojí v Edenu, domovský stadion Slavie pojme 19 370 diváků. Sparta už využívá jinou část strahovského areálu, na ploše bývalého spartakiádního stadionu má tréninkové centrum, kde plánuje zůstat.
Historie sparťanského stadionu v datech a číslech
Sparta v současnosti sídlí na Letné, její stadion využívá i fotbalová reprezentace. Původní dřevěný stadion Sparty se stal dějištěm prvního zápasu již v roce 1917, postupem času ale přestal vyhovovat některým požadavkům a musel být přestavěn. Již v roce 1934 byla rozšířena kapacita stadionu z původních 30.000 na 45.000 diváků a o tři roky později byla vybudována zcela nová hlavní tribuna ze železobetonu.
V letech 1967 až 1969 byl stadion zásadně přebudován, když byly stávající dřevěné tribuny nahrazeny železobetonovými konstrukcemi. Jeho kapacita se zmenšila na necelých 36.000 diváků. Vysoké ochozy lemovaly hřiště ze všech stran, vnější strana tribuny směrem k Letenské pláni sloužila za socialismu komunistickým funkcionářům při prvomájových průvodech či vojenských přehlídkách. Z této tribuny pak promluvila řada osobností včetně pozdějšího prezidenta Václava Havla v přelomovém listopadu 1989.
Další modernizace byla dokončena v roce 1994, od té doby dosahuje podle internetových stránek klubu oficiální kapacita stadionu 18.349 diváků. Všechna místa ke stání byla nahrazena sedačkami, v roce 2002 byl vybudován vyhřívaný trávník. Pro srovnání největší stadion v ČR v Edenu, který patří Slavii, má oficiální kapacitu 19.370 diváků.
Kromě vzhledu stadionu na Letné se několikrát změnil i jeho název. Od roku 2003 byl známý jako Toyota Arena, poté byl v roce 2007 přejmenován na AXA Arena a od roku 2009 nesl název Generali Arena, později se jmenoval Generali Česká pojišťovna Arena a od roku 2022 se jmenuje epet Arena.