Poškozování silnic přetíženými nákladními auty je vážný problém. Ale brzy bude mít v Česku řešení – dálnice s vestavěnými vysokorychlostními vahami. Ty zváží kamion i za jízdy a dokonce spočítají i zatížení jednotlivých náprav. Teď dvě takové váhy osadí silničáři na dálnici D6 u Unhoště na Kladensku.
Stavební akce potrvá zhruba dva měsíce a omezí provoz na dálnici. Auta budou úsekem projíždět v režimu dva plus jeden jízdní pruh sníženou rychlostí maximálně 80 kilometrů v hodině.
Zakázku získala společnost Porr, náklady jsou kolem 72 milionů korun bez DPH. Práce začnou počátkem dubna a koncem května by váhy měly být uvedeny do provozu, informoval Jiří Veselý z Ředitelství silnic a dálnic.
Chytré váhy i s kamerami obsadí dálnice
Zařízení váží vozidla za jízdy, zaznamenává jejich hmotnost a automaticky vyhodnocuje data i z pohledu případného dopravního přestupku. Váhy budou osazeny v obou směrech na kilometru 11,2 poblíž sjezdu na Unhošť. Dělníci do vozovky zabudují senzory s dalším zařízením a ocelový portál nad vozovkou osadí kamerami. Podle posledního sčítání dopravy místem projede každý den v průměru 30 tisíc aut, z toho asi čtvrtinu tvoří nákladní vozy.
Akce má být rozdělena do dvou etap. V první bude uzavřen pravý jízdní pás ve směru na Karlovy Vary mezi kilometry 8,4 a 11,6. Auta budou jezdit v režimu dva plus jedna v provizorních jízdních pruzích v levém neuzavřeném dálničním pásu. V druhé etapě silničáři uzavřou jízdní pás ve směru na Prahu v úseku mezi kilometry 11,5 a 8,6. Provoz bude opět veden v režimu dva plus jeden pruh v druhé části dálnice.
Takzvané dynamické váhy zaznamenají celkovou hmotnost vozidla a zatížení jednotlivých náprav za běžné cestovní či snížené rychlosti bez toho, aby vozidlo muselo zastavit. Ředitelství silnic a dálnic provozuje vysokorychlostní váhy na 11 místech dálniční sítě. Ještě letos chce uvést vysokorychlostní váhy do provozu také na dálnici D5 poblíž Berouna.
Další váhy postaví na přetížené dálnici D3
Shodou okolností dnes, v pondělí, začali silničáři už instalovat vysokorychlostní váhy mezi Táborem a Soběslaví. Kvůli tomu Soběslav očekává rapidní nárůst přestupků o stovky měsíčně a plánuje proto přijmout dalšího úředníka. V dubnu by na něj chtěla vypsat výběrové řízení.
"Pokuty začnou chodit po dokončení stavební a technologické části a získání certifikace vah od Českého metrologického institutu, což očekáváme v horizontu týdnů. Konkrétní termín zatím tedy není stanovený," řekl Jemelka.
"Začátkem března jsme dostali od zástupců Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) informaci, že by váhy měly být dokončené do konce června. V současné době se seznamujeme s různými systémy, které by nám zajistily možnost zpracování přestupků. Počítáme, že zhruba v dubnu bychom na ten systém vypsali výběrové řízení," řekl tajemník soběslavského úřadu Radek Bryll.
Až čtyři stovky přestupků za měsíc, očekává ŘSD
Případné personální posílení bude Soběslav řešit také v dubnu a květnu. V současnosti se dopravními přestupky zabývají tři úředníci. "Podle informací pracovníků ŘSD by těch přestupků mohlo být zhruba 300 až 400 měsíčně. Tento počet nejsme schopní zvládnout ve stávajícím počtu. Zatím nelze odhadnout, zda přijmeme jednoho nebo i více," řekl Bryll.
Kolik bude muset Soběslav investovat, lze zatím jen odhadovat. "Mzdové náklady na jednoho úředníka ročně vychází mezi 500 až 600 korun. A prvotní investice na pořízení celého systému se bude pohybovat v řádech statisíců," dodal Bryll.
Vysokorychlostní váhy na kamiony budou stát na 92. kilometru dálnice D3. Samotné práce na dálnici potrvají dva týdny, pro řidiče to znamená omezení v dopravě na úseku dlouhém několik set metrů. Doprava vždy povede v jednom pruhu v každém směru. Pro ŘSD práce udělá sdružení dodavatelů PORR a SPEL za cenu 65,5 milionu Kč bez DPH. Zakázka zahrnuje i následný servis instalovaného zařízení.