Společnosti mají hodně dat. Málokterá se jimi ale opravdu řídí

Ekonomika
13. 2. 2025 18:30

Vést firmu znamená takřka neustále činit složitá rozhodnutí. Do hry zde vstupují nabyté zkušenosti, vypěstovaná intuice i schopnost hodnotit situaci na základě dostupných informací. Právě to poslední je často kamenem úrazu.

Již v roce 2015 provedla společnosti Ernst and Young průzkum mezi 270 vrcholnými manažery amerických firem. Z výsledků vyplynulo, že 81 % z nich vidí data jako klíčová pro své rozhodování. O kus dál se ale ve zveřejněné zprávě také dočteme, že jenom 31 % společností se tímto přesvědčením řídí a doopravdy proměňuje fungování svých procesů. „Tady se jasně ukazuje, že podívat se na čísla nestačí. Musíte podle nich i jednat. To platilo už před deseti lety a ještě naléhavěji to platí dnes,“ dodává k tomu Václav Nedvídek ze společnosti My Value Officer, která pomáhá menším firmám s finančním řízením.

O jaká čísla vlastně jde?

Jednoduše řečeno, jsou to všechny kvantitativní ukazatele, na které lze řízení firmy převést. Na prvním místě stojí samozřejmě tržby, náklady, hrubá marže a zisk. „Bývá pro nás překvapením, že firmy a jejich majitelé nemají přehled o těchto základních ukazatelích. Logicky pak nemohou činit správná rozhodnutí a často jen tlačí problémy před sebou,“ doplňuje Nedvídek. Problémem podle něj často bývají režijní náklady, u nichž je třeba stanovit jasný rozpočet a sledovat, že se nepřesáhne. Monitorování produktivity zaměstnanců vám zase ukáže, jak jsou vaši lidi výkonní a kde byste případně mohli optimalizovat procesy. A třeba nastavení tzv. klíčových ukazatelů výkonnosti (KPI) sladí práci zaměstnanců s cíli společnosti vyjádřenými ve finančním plánu. „Data se zkrátka mohou stát pohonem každé organizace, pokud jim umožníme volně cirkulovat napříč všemi jejími částmi,“ zdůrazňuje jejich význam Herman Heyns, datový analytik z Ernst & Young.

„Taková čísla se samozřejmě sama nevygenerují, musí je někdo shromažďovat a do systémů a jejich databází vkládat. Naštěstí už podnikatelé mají k dispozici řadu nástrojů, které jim notně usnadňují práci,“ vysvětluje Václav Nedvídek. Vedle obligátních excelových tabulek se nám dnes nabízejí různí automatizovaní pomocníci, nezřídka běžící na bázi umělé inteligence. Díky digitálnímu účetnictví bez větších komplikací evidujete různé ekonomické vstupy a výstupy, vše je navíc uloženo na jednom místě v cloudu. Snadno se tak ke svým údajům dostanete v podstatě odkudkoli a kdekoli. Užitečné nástroje najdete dnes ale i pro plánování a organizaci práce, evidenci skladových položek nebo systém hodnocení zaměstnanců.

Roboti pomáhají, člověk řídí

I přes řadu šikovných digitálních „sběračů dat“ je stále potřeba člověk, který čísla umí číst, vyhodnocovat a na jejich základě činit rozhodnutí. „Ve větších společnostech tuto funkci zastává finanční ředitel, menší a středně velké firmy často tuto pozici mají neobsazenu, respektive spadá do kompetence někoho, kdo má ale i jiné povinnosti. Typicky je to někdo z vedení firmy,“ upozorňuje Václav Nedvídek. A dodává, že pro menší subjekty, zvláště ty, které rychle rostou, je výhodnější najmout si dočasně finančního ředitele jako externí pracovní silu. Ten za tu dobu stihne projít čísla společnosti zpětně, posoudit aktuální organizaci práce a ekonomické toky, a nakonec i pomůže manažerům stanovit plán fungování pro krátkodobé i delší horizonty.

Autor: PR ČLÁNEK

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ