Němci si stěžují také
23.01.2006 00:00
Pokud jde o četnost láteření, může Německým drahám, Deutsche Bahn AG (DB), konkurovat snad jen počasí. Přesnost, čistota, ceny... To jsou nejčastější věci, na které si sami Němci stěžují; a do železnice si rádi rýpnou i ti, kdo ji nepoužívají. Podle nedávného průzkumu zveřejněného v německé mutaci Financial Times mají dráhy u lidí nejhorší image mezi třemi desítkami největších německých podniků.
Asi jen výroky trenéra národního fotbalového mužstva dokážou uvést krev občana do varu tak jako vystoupení šéfa Deutsche Bahn, Hartmuta Mehdorna. Zatím naposledy nahněval cestující na sklonku minulého roku, když informoval o zdražení jízdného v průměru o 2,7 procenta a zásadním omezení výhod u skupinových slev. Před časem zase prokázal koncernu medvědí službu slovy, že sám na trase delší než čtyři hodiny dává přednost letadlu a že dlouhé cesty vlakem jsou vhodné hlavně pro "skauty a štrikující důchodkyně".
Nářky cestujících shrnují humornou formou dílka ABC pendlera aneb Jak přežít Deutsche Bahn a Nenávidím dráhy. Je téměř příznačné, že autor druhé knihy, Claus-Peter Hutter, železnici miluje; došel nicméně k poznatku, že dráhy zřejmě nemilují své pasažéry.
Při všem hořekování Němců nad domácími drahami nelze zapomínat na relativitu; ve srovnání se zbytkem Evropy patří Deutsche Bahn ke špičce. Hlavně cestující z bývalého východního bloku oceňují ochotné, většinou usměvavé zaměstnance a dochvilnost vlaků; 95 procent z nich loni nemělo delší zpoždění než pět minut. Zmíněný autor kritického spisku Hutter na druhé straně přesvědčivě dokládá vážné problémy DB: kromě již citovaných nedostatků popisuje také rušení tratí, omezování prodejních míst a informačních center, jakož i veliký zmatek v poskytování slev a výhod.
Jejich systém se v minulých letech měnil tolikrát, že se v nich často neorientovali ani sami železničáři. Pomineme-li nárazové reklamní akce, při nichž lze třeba získat jízdenku po celém Německu za 57 eur nebo dojet z Kolína nad Rýnem do Londýna za 30 eur, nepodařilo se DB splnit někdejší cíl - být vážnou konkurencí osobní automobilové dopravě. Zvláště ve skupinkách dvou a více lidí bývá cesta autem výrazně levnější než vlakem. Příklad cen jízdenek: Berlín-Hamburk 58 eur, Mnichov-Hamburk 115 eur, Mnichov-Frankfurt 75 eur. V podstatě také zkrachovaly plány zvýšit výrazně objem nákladní dopravy po kolejích. Příslušná dceřiná společnost DB paradoxně uskutečňuje většinu přepravy nákladů po silnici a vzduchem.
S německými drahami by však byl patrně problém, ať by je řídil kdokoli. Akciová společnost Deutsche Bahn prochází od roku 1994 zásadní restrukturalizací při stále klesajících dotacích státu. Z původně plánovaných dvou set středně velkých a větších projektů se pro nedostatek financí neuskutečňuje ani polovina. Až loni se zadlužený koncern dostal opět do černých čísel.
Mehdornovým cílem je připravit DB ke vstupu na burzu; původně se tak mělo stát už loni. Privatizaci musí ještě požehnat Spolková rada. Projekt takového rozsahu se ale zatím uskutečnil jen v Británii a tamní zkušenosti nejsou zcela dobré.
Autor: -pp-
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:
Diskuse
Diskuze u článků starších půl roku z důvodu neaktuálnosti již nezobrazujeme. Vaše redakce.