Tekutá budoucnost
09.01.2006 00:00
Ve snaze vymanit se ze závislosti na dosavadních zdrojích paliv hledají státy alternativu mimo svá území. V případě plynu se naráží na problém nesnadné přepravy ze zámoří, odkud nevedou plynovody.
Řešením je námořní přeprava zkapalněného plynu. Kapalný zemní plyn (LNG) se vyrábí stlačením za teploty minus 160 stupňů Celsia; při něm se objem plynu zmenší stočtyřiašedesátkrát. Tuto éru zahájila v roce 1964 Francie a Británie nákupy kapalného plynu v Alžírsku. Dnes jsou největšími dovozci LNG Japonsko, Tchaj-wan a Jižní Korea. Společně spotřebují asi 70 procent vyráběného LNG. Nejvíce ho vyváží Indonésie, Alžírsko, Malajsie a Katar. Náklady na zkapalnění, přepravu a bezpečnost zatím LNG oproti klasickému plynu znevýhodňují, avšak obchod s ním je na vzestupu.
Autor: -rs-
K TÉMATU:
Diskuse
Diskuze u článků starších půl roku z důvodu neaktuálnosti již nezobrazujeme. Vaše redakce.