Železniční trať mezi stanicemi Praha-Běchovice a Česká Třebová ode dneška přechází do výhradního provozu pod zabezpečovacím systémem ETCS. Zabezpečovací systém je tak aktuálně na asi 620 kilometrech tratí v ČR. Kromě vyšší bezpečnosti dopravy má umožnit také budoucí zvýšení rychlosti vlaků.
Systém se v minulosti potýkal s výpadky spojení mezi vlakovou a traťovou částí, důsledkem je zastavení vlaku. Vlaky s ETCS mají také problémy při nízkých teplotách, kdy se rychloměr obalí sněhem a ledem a systém vlak zastaví.
Od 1. srpna loňského roku měli dopravci povinnost za stanovených podmínek jezdit pod ETCS ve zkušebním režimu na tratích vybavených tímto systémem. V tomto zkušebním režimu jelo ve druhé polovině roku dohromady přes 100.000 vlaků. Postupně se dařilo zvyšovat dostupnost systému. Výpadky spojení postihly v listopadu 1,3 procenta jízd.
Zavádění výhradního režimu bylo postupné. Nejprve se výhradně pod dohledem ETCS začalo jezdit od 1. ledna na trati Česká Třebová - Olomouc - Přerov. Od 8. ledna následovala trať Břeclav - Bohumín a od 15. ledna Česká Třebová - Břeclav. Po všech čtyřech úsecích, jejichž délka dohromady přesahuje 620 kilometrů, projede měsíčně zhruba 50.000 vlaků.
Pod dohledem ETCS budou od letoška jezdit denně stovky vozidel, proškolit se muselo více než 1000 strojvedoucích. Se systémem umí pracovat také pět stovek dispečerů, a to nejen z obou centrálních dispečerských pracovišť v Praze a Přerově, ale i pohotovostních výpravčích, kteří budou řídit provoz přímo ve stanicích.
ETCS je jednotný evropský vlakový zabezpečovač. V případě ohrožení bezpečnosti převezme řízení a vlak zpomalí nebo zastaví, například v situaci, kdy strojvedoucí přehlédne červenou na návěstidle. ETCS v budoucnu umožní zvýšení kapacity tratí a na vybraných úsecích i jízdy vyšší rychlostí. Díky jednotnému systému nebude nutné na státních hranicích měnit lokomotivy, což umožní plynulejší mezinárodní dopravu.
Ministerstvo dopravy počítá s tím, že systémem do roku 2030 vybaví dalších 4000 kilometrů tratí, což si vyžádá investice zhruba 32 miliard korun. V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha - České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun - Plzeň - Cheb a do roku 2030 na celé tuzemské síti TEN-T, což jsou páteřní železnice evropského významu.