ÚOHS zrušil výběr dodavatele na druhou část metra D, cena je 30 miliard Kč

Domácí
29. 1. 2025 16:50

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběr dodavatele druhé části pražského metra D, kterým bylo sdružení firem vedené společností Subterra s cenou zhruba 30 miliard korun. Pražský dopravní podnik (DPP) podle rozhodnutí ÚOHS nedodržel zásadu transparentnosti při hodnocení nabídek a musí znovu vybrat vítěze tendru. Antimonopolní úřad o tom dnes informoval v tiskové zprávě, rozhodnutí není pravomocné, je možné proti němu podat rozklad k předsedovi úřadu Petru Mlsnovi. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik se s rozhodnutím seznamuje, při výběru nicméně postupoval stejně jako při zakázce na první část linky D, u které správnost postupu potvrdil ÚOHS i soudy.

ÚOHS se tendrem zabýval na podnět stavební skupiny Strabag, vyhověl pouze části návrhu a zrušil jen rozhodnutí o výběru dodavatele. Podle ÚOHS nedodržel dopravní podnik při výběru zásadu transparentnosti při hodnocení nabídek. "Současně zadavatel nedodržel zásadu rovného zacházení, když v souvislosti s hodnocením nabídek navrhovatele nevyzval k objasnění a doplnění informací či dokladů týkajících se zkušeností člena odborného personálu, zatímco vybraný dodavatel tuto možnost opakovaně dostal," uvedl ÚOHS.

Šabík k tomu uvedl, že před určením dalšího postupu se musí podnik s nepravomocným rozhodnutím seznámit. "Je ale nutné zdůraznit, že DPP při posuzování referencí uchazečů ve veřejné zakázce na stavbu druhého úseku metra D postupoval stejným způsobem jako v případě prvního úseku. ÚOHS i soudy všech instancí včetně Nejvyššího správního soudu v tomto případě potvrdily, že DPP postupoval zcela správně a v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek," uvedl.

Náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) k tomu uvedl, že s ohledem na vyjádření DPP nechápe, proč dříve postup podle úřadu problematický nebyl a nyní je. "Přijde mi ostatně logické, že pokud referenci uchazeče nepotvrdí její původní objednatel, tak už se k ní další doklady od uchazeče nevyžadují. Bez ohledu na to si ale myslím, že nejjednodušší by nyní bylo, kdyby DPP prostě zopakoval hodnocení zakázky dle těchto nových pravidel určených ÚOHS," uvedl. Dodal, že Praha a Pražané se v případě metra D stali obětí konkurenčního boje uchazečů.

DPP vybral dodavatele druhé části metra loni v srpnu. Tendr se týká úseku nové linky z Olbrachtovy na Nové Dvory. Výběr sdružení vedeného Subterrou v roce 2023 napadlo sdružení firem Porr, Eurovia a Marti, DPP následně zrušil výběr vítěze zakázky, ale nikoliv samotný tendr a loni v srpnu vybralo vítěze podruhé, znovu šlo o sdružení vedené Subterrou.

ÚOHS vede v souvislosti s tendrem na stavbu druhé části metra D dvě další řízení, obě na návrh sdružení Porr, Eurovia a Marti. Jeden z návrhů směřuje také proti výběru dodavatele, druhý proti vyloučení sdružení Porr, Eurovia a Marti ze zadávacího řízení. Dopravní podnik do skončení správních řízení nesmí uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem. "Aktuální rozhodnutí ÚOHS tak nemá přímý vliv na časový harmonogram projektu," uvedl Šabík. Hřib dodal, že zásadní pro harmonogram výstavby je řízení k vyloučení neúspěšného uchazeče, kde se naopak ukazuje, že postup DPP byl správný.

Vedení města a zejména Hřiba za průtahy v přípravě další části stavby metra D kritizuje opozice. Předseda Prahy Sobě Adam Scheinherr, který byl v minulém volebním období radním pro dopravu, podle svých slov Hřiba před dvěma lety upozorňoval na nutnost výběr dodavatele pečlivě kontrolovat. "Tendr byl vypsán správně – na tom se nic nemění. Vyhodnocení už ale zvládnuté nebylo, což teď potvrzuje i rozhodnutí ÚOHS. Výsledek? Zdržení tendru o rok a půl, které jen kvůli inflaci prodražuje celý projekt až o miliardu korun," uvedl. Dodal, že má obavy, aby podobně nedopadla i soutěž na automatické soupravy metra, kterou již také řeší ÚOHS.

Hřiba kritizuje i šéf pražského ANO a předseda magistrátního kontrolního výboru Ondřej Prokop. "Vedle totálního rozkladu v DPP je to jeho (Hřibovo) další totální selhání. Radost z toho ale opravdu nemám. Nejvyšší daň za jeho neschopnost zaplatí pražští cestující, kteří musí dlouhé desítky minut stát v přecpaných autobusech," uvedl.

Stavba nové linky metra začala v roce 2022. Ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova a navazovat má úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Dále bude vybudována část z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům bude pravděpodobně posunut, a zprovoznění se tak předpokládá v roce 2031.

Autor: ČTKFoto: Autor/Depositphotos, roibu

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ