Vlny nezískaly nominaci na Oscara, mezi finalisty není ani krátkometrážní Krajan

Kultura
23. 1. 2025 22:43

Drama Vlny režiséra Jiřího Mádla ani krátkometrážní český snímek Krajan se neprobojovaly mezi pětice finalistů ve svých oscarových kategoriích. Kategorie mezinárodních celovečerních filmů tak zůstala bez českého finalisty 21. rokem v řadě. Oba uvedené snímky se na konci roku dostaly do užšího výběru 15 kandidátů, tvůrci Krajana také loni uspěli ve studentských Oscarech.

Tvůrci obou filmů však už účast v užším výběru považují za velký úspěch a se svými snímky mají další plány, uvedli v rozhovoru s ČTK. Vlny čeká mimo jiné vyhlášení mezinárodních cen Satellite Awards, kde hlasují filmoví novináři z celého světa.

"Tam se Vlny dostaly v nominaci mezi nejlepších šest filmů. To je nejblíže, vyhlašují je v Los Angeles už 26. ledna. Takže se máme na co těšit," řekl dnes ČTK Mádl.

Spokojený je i Pavel Sýkora, jeden z režisérů snímku Krajan, který nakonec stejně jako Vlny v USA neuspěl. "Mohlo to být ještě lepší, ale i nadále to zůstává úžasné. Pořád jsme studentský film, který vznikal za opravdu punkových podmínek a za minimum peněz a dostali jsme se až mezi nejlepších 15 krátkých filmů tohoto roku a vyhráli jsme studentského Oscara. Do Los Angeles se podíváme někdy příště," sdělil ČTK.

Nominace na nejprestižnější filmové ceny dnes oznámila americká filmová akademie na ceremoniálu v Los Angeles, který byl o několik dní odložen kvůli ničivým požárům. Před českými Vlnami upřednostnila filmy z Brazílie, Dánska, Francie, Lotyšska a Německa včetně muzikálu Emilia Pérez, který je podle amerických médií jasným favoritem mezinárodní celovečerní kategorie.

Mádlův snímek je inspirován skutečným příběhem novinářů mezinárodní redakce Československého rozhlasu v 60. letech a jejich odhodláním přinášet nezávislé zprávy za každou cenu. Krajan zase vypráví o setkání českého vdovce a německého důstojníka SS, kteří jsou oba sudetského původu, o silvestrovské noci roku 1944 v chalupě odstřižené od civilizace. Sýkora jej natočil spolu s Viktorem Horákem, oba studovali na filmové akademii Miroslava Ondříčka (FIMO) v Písku.

V kategorii výroby se dnes podle americké filmové akademie do pětice finalistů nominovaných na Oscara dostala scénografka Beatrice Brentnerová, a to za práci na hvězdně obsazeném americkém hororu Nosferatu režiséra Roberta Eggerse, který vznikal v České republice.

"Dobově jsme se opravdu drželi 30. let 19. století – biedermeier, Německo – a to nejenom stylem nábytku, ale i tím, jak se žilo, jakým způsobem byla vnímána estetika, barvy. To asi na tom bylo také nejvíce zajímavé, ponořit se úplně do té doby,“ popsala Brentnerová pro Radiožurnál.

Autor: ČTKfoto: ČTK / AP / Clasos/MediaPunch

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ