Výběr informací o dění kolem automobilky Volkswagen (odboráři a vedení koncernu se dohodli na úsporných opatřeních):
- Koncern Volkswagen je největším evropským výrobcem osobních automobilů, jeho součástí je rovněž česká automobilka Škoda Auto, po několika dekádách expanze má nejširší tovární zázemí v regionu. Zároveň se ale potýká s potížemi kolem přechodu na elektromobilitu. Plány na masové rozšíření produkce čistě elektřinou poháněných vozů koncernu zatím příliš nevychází, a to jak z technických důvodů, tak kvůli poměrně malému zájmu zákazníků.
- Ještě před dvěma lety šéf značky VW Thomas Schäfer uvedl, že Volkswagen hodlá nejpozději od roku 2033 vyrábět v Evropě pouze elektromobily. Koncernový šéf Oliver Blume tehdy také sdělil, že se celý koncern bude snažit urychlit přechod k elektromobilům. Cílem koncernu bylo podle Blumeho vystřídat do roku 2025 amerického konkurenta Tesla na pozici největšího výrobce elektromobilů na světě. To se ale nedaří.
- Tempo změn v automobilovém průmyslu směrem k elektromobilitě výrazně urychlila emisní aféra VW, pro kterou se vžil název dieselgate. Vypukla v září 2015, když americká agentura pro životní prostředí odhalila, že německý koncern instaloval do dieselových motorů podvodný software. Ten dokázal falšovat výsledky emisních testů na ekologicky velmi přívětivé hodnoty. Aféra mimo jiné způsobila dlouhodobé snížení poptávky po autech s naftovým motorem.
- Volkswagen loni prodal 771.000 elektromobilů, což je sice o třetinu více než v předchozím roce, tento segment nicméně pokrývá pouze 8,3 procenta z celkového prodeje skupiny. Letos pak prodeje elektromobilů klesají - ve třetím čtvrtletí jich dodal koncern celosvětově 189.400, skoro o deset procent méně než ve stejném období loni. Prodeje lídra trhu, americké Tesly dosáhly 462.890 vozů, světová dvojka, čínská BYD, od července do září prodala 443.426 elektromobilů.
- Čína ovlivnila evropský automobilový průmysl levnými elektromobily, což vyvolalo zavedení cel Evropskou unií, která mají zabránit, aby tyto vozy zaplavily evropský trh. Evropským výrobcům zatím chybí masově rozšířený levný elektromobil, chystá ho také Volkswagen, který se ale zatím potýká s vysokými výrobními náklady. Ty mají evropské automobilky vůbec vyšší než čínská konkurence, zejména kvůli výdajům na pracovní sílu.
- Podle nedávné analýzy agentury Reuters, vycházející z memoranda rady zaměstnanců, jsou například náklady Volkswagenu na pracovní sílu výrazně vyšší i ve srovnání s německou konkurencí VW. Podíl příjmů vynaložených na pracovní sílu ve Volkswagenu sice celosvětově klesl z 18,2 procenta v roce 2020 na 15,4 procenta v roce 2023, je to ale stále relativně vysoké číslo. Značky BMW, Mercedes-Benz nebo Stellantis v roce 2023 na zaměstnance vynaložily 9,5 až 11 procent příjmů.
- Evropské automobilky včetně Volkswagenu sice v poslední době masivně investovaly do kapacit a vývoje technologií. Těžce je ale zasáhla nižší poptávka po elektromobilech, než se očekávalo. Čínští výrobci navíc těží z toho, že se už před lety soustředili na vývoj a výrobu elektromobilů včetně baterií a nesnažili se předstihnout západní značky na poli vozů se spalovacími motory. U elektrických aut mají dnes Číňané podle řady expertů výrazný náskok.
- Volkswagen letos na podzim avizoval, že zvažuje, že poprvé ve své 87leté historii přikročí k uzavírání továren v Německu. VW v září po 30 letech formálně vypověděl dohodu o zajištění pracovních míst, která bránila propuštění zaměstnanců v jeho německých podnicích. Propouštění chtěl VW snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost. Hlavní značka VW se již léta potýká s vysokými náklady a podle výnosů výrazně zaostává za koncernovými společnostmi jako Škoda, Seat a Audi.
- Proti plánům vedení koncernu na rušení pracovních míst a některých továren e postavily odbory. Od začátku prosince se v německých závodech Volkswagenu uskutečnily dvě výstražné stávky, do kterých se zapojilo téměř 100.000 zaměstnanců automobilky. Během protestů přerušili zaměstnanci práci poprvé na dvě a podruhé na čtyři hodiny. Druhá výstražná stávka provázela jednání zástupců odborů a vedení automobilky, které nevedlo k dohodě a na něž navázaly nynější rozhovory.
- Další kolo jednání odborářů a managementu začalo v pondělí 16. prosince a původně bylo plánováno na dva dny, nakonec se ale výrazně protáhlo. Nakonec se podařilo najít kompromis. Součástí dohody je mimo jiné to, že se nebudou zavírat žádné továrny v Německu. Do roku 2030 je také vyloučeno propouštění z organizačních důvodů, koncern VW přesto hodlá v příštích šesti letech zrušit v Německu přes 35.000 pracovních míst, například po odchodech zaměstnanců do důchodu.