Výdejních boxů přibudou další tisíce. Mají být hezčí nebo uvnitř budov

Domácí
8. 4. 2025 10:49
ilustrační foto
ilustrační foto

Počet samoobslužných výdejních boxů na balíky se letos zvýší z loňských 12 000 o přibližně 3000. Trendem letošního roku vedle budování nových výdejních míst bude jejich lepší umísťování ve veřejném prostoru, decentní design a také větší sdílení jednotlivými doručovacími službami.

V posledních době se objevily stížnosti na nevhodné umístění nebo vizuální podobu boxů. Firmy se to proto snaží řešit společně s veřejností i obcemi, které mohou sami navrhnout, kde mají být další boxy umístěny.

Boxy budují všichni

Zásilkovna letos plánuje zvýšení počtu Z-boxů na zhruba 5200 z loňských 4400, Alza loni zvýšila počet boxů o 700 na více než 2500 a letos plánuje přidat přes 1000 boxů. PPL plánuje počet boxů zdvojnásobit na 1200 a GLS má aktuálně 1005 samoobslužných míst a letos čeká výrazné rozšíření. Řádově stovky boxů má Balíkovna České pošty.

"Boxy jsou u klientů suverénně nejoblíbenějším způsobem dopravy a poptávka po nových místech ze strany domácností i měst a obcí neutuchá. Naše síť je jednou z nejrychleji rostoucích na trhu, a budeme ji dále významně rozšiřovat. Zároveň vnímáme, že s rostoucím počtem boxů zesiluje i diskuse o jejich vhodném umístění. Proto již od počátku aktivně zapojujeme veřejnost i municipality a umístění boxů řešíme společně, když jejich uživatelé i obce mohou sami navrhovat, kde mají být další boxy umístěny,“ uvedl ředitel GLS v ČR Petr Pěcha.

Drtivá většina lidí má box do půl kilometru od domova

Podle analýzy GLS boxy vůbec nevyužívá jen 24 procent nakupujících na internetu. Nejčastěji jsou to senioři nebo obyvatelé malých obcí, kde box chybí. Podle průzkumu společnosti ResponseNow má v největších tuzemských městech 78 procent lidí nejbližší doručovací box do 500 metrů od bydliště a do jednoho kilometru jej má skoro každý. Přesto by 16 procent Čechů ocenilo, kdyby se doručovací box nacházel blíže k jejich bydlišti, zaměstnání nebo škole.

Více než polovina (51 procent) lidí si podle průzkumu myslí, že jsou kapacity boxů někdy nedostatečné a pět procent uvádí, že kapacity jsou nedostatečné vždy. Celkem 70 procentům se stává, že je jejich zásilka přesměrována na jiné výdejní místo. Zhruba pětina se potýká s tím, že kvůli kapacitám boxů se jejich zásilka opozdí.

Novinkou je umísťování boxů do budov, aby nehyzdily okolí

"Novými trendy jsou umísťování boxů uvnitř budov nebo instalace AlzaBoxů místo plotu či zdiva. Tím se lze vyhnout zbytečnému zahlcování veřejného prostoru,“ uvedla mluvčí Alzy Eliška Čeřovská.

"Vkládání boxů místo plotu považuji za téměř ideální. Jakmile odstraníte část plotu a nahradíte ji boxem, který veřejnému prostoru v tu chvíli přináší určitou přidanou hodnotu, je to to nejlepší, co můžete udělat,“ dodal architekt Adam Gebrian.

Zhruba 45 procentům Čechů se podle ResponseNow doručovací boxy líbí a třetině na vzhledu boxů nezáleží. Pětině se pak boxy nelíbí, zejména kvůli reklamním polepům a barvě boxů. Podle respondentů, kterým se boxy nelíbí, by boxy od jednoho poskytovatele měly mít jednotný vzhled, ale různí poskytovatelé by mohli mít vlastní design.

Například Alza, která si v poslední době několikrát vyslechla kritiku na umístění výdejen, při výstavbě podle mluvčí dbá na to, aby AlzaBoxy zapadly do městské výstavby a nerušily obyvatele. Na jejich vzhledu proto pracuje s architekty, urbanisty a mnohdy i s památkáři. "Alza dále přizpůsobuje design AlzaBoxů specifickým místním požadavkům. Například v historických částech měst často využívá decentní šedý branding, který je vizuálně méně nápadný. Cílem je, aby AlzaBoxy zapadly do prostředí nejen funkčně, ale také esteticky, “ dodala Čeřovská.

Autor: ČTK, David GarkischCOOP

Další čtení

Sněmovna schválila pravidla pro lobbování

Domácí
16. 4. 2025

Soud neschválil dohody o vině a trestu podnikatelů z kauzy Dozimetr

Domácí
16. 4. 2025
ilustrační foto

Osm z deseti Čechů považuje vedení volebních kampaní za neetické

Domácí
16. 4. 2025

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ