Začalo bourání jednoho ze dvou souběžných mostů v Rudné ulici v Ostravě-Svinově

Domácí
13. 1. 2025 12:25

Společnost Strabag dnes začala bourat jeden ze dvou souběžných mostů ve vytížené Rudné ulici v Ostravě-Svinově. Na jeho místě do konce léta postaví most nový. Poté čeká demolice a následná výstavba druhý most. Novinářům to řekli mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) Jan Rýdl a stavbyvedoucí společnosti Strabag Ivo Pavlík.

Řidiči musí počítat s omezením. Doprava je svedena na druhý most, tedy na druhou polovinu Rudné ulice, která jako silnice I/11 vede napříč celou Ostravou. Jezdí se tam v každém směru jedním pruhem. Polanecká ulice, přes níž mosty vedou, je uzavřená úplně.

"Momentálně probíhá první etapa demolice, to znamená nad ulicí Polaneckou. Máme nasazeny čtyři demoliční bagry a demolici dokončíme v příštím týdnu," řekl Pavlík.

Příští týden okolo středy by se měl provoz po Polanecké ulici částečně obnovit. "Na té ulici skutečně obnovíme provoz, ovšem jenom pro pěší, MHD a IZS (integrovaný záchranný systém). Běžný provoz přes tu stavbu jezdit nemůže," řekl Rýdl.

Demolice a následná výstavba nových mostů bude stát zhruba 95,6 milionu korun. "Kompletní mosty - jde o dva paralelní mosty vedle sebe - budou hotovy a do provozu uvedeny podle harmonogramu nejpozději v dubnu příštího roku. V letošní stavební sezoně tedy zbouráme jeden most, postavíme nový. Provoz vede na druhé straně, na druhé polovině. Potom následně, předpokládáme někdy závěrem léta, překlopíme dopravu na nový most a tentýž cvik předvedeme na druhém mostě," řekl Rýdl.

Mostovka je dlouhá zhruba 65 metrů a je ve výšce 12,5 metru. Firma proto musí využívat větší demoliční bagry. "Je trošku složitější v této výšce bourat, protože demoliční suť padá z větší výšky, zvětšuje se nám trošku prašnost. Momentálně nejsme schopni kropit kvůli nízkým teplotám, vytvářeli bychom spíš led," řekl stavbyvedoucí.

Rýdl uvedl, že ačkoliv je zima a mohla by být stavební přestávka, firma šetří čas a využívá toho, že bourat se dá za jakýchkoliv podmínek. Přestože v podkladech ŘSD se hovoří o rekonstrukci, diagnostika podle mluvčího prokázala, že ekonomicky a technicky je už výhodnější provést kompletní demolici původních mostů z roku 1972 a vystavět mosty nové.

"Budou jednak technicky moderní, samozřejmě využívat nejmodernější stavební hmoty, stavební technologie, ale zároveň, a to je právě to nejdůležitější především pro tento region a pro plynulost dopravy, budou nabízet při kvalitní údržbě až stoletou technickou životnost. To znamená, následujících 100 let ty mosty tady budou stát a sloužit," řekl Rýdl.

Rudná ulice je podle něj nejzatíženější dopravní tepnou v celém Moravskoslezském kraji. "Podle posledního sčítání dopravy tady jezdí 37.000 vozidel v průměru denně. V okamžiku, kdy dochází k dopravním špičkám, typicky pátek odpoledne, pondělí ráno, to zatížení je ještě větší," řekl mluvčí. Stavba tak může způsobovat dopravní komplikace.

ŘSD ji plánuje v této stavební sezoně zkombinovat s dalšími čtyřmi stavbami na silnici I/11. "Když už musíme ’komplikovat’ provoz na Rudné, tak to využijeme v maximální možné míře. Co komplikuje provoz nejvíc, není délka omezení, ale samotný fakt, že je třeba provoz, který jede normálně dvěma jízdními pruhy jedním směrem, dostat plynule do jednoho jízdního pruhu. Pokud už to omezení je, 200 metrů nebo 600 metrů už nehraje pro plynulost roli," řekl Rýdl.

Autor: ČTKFoto: ČTK, Ožana Jaroslav

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ