Budoucí piloti „nebeské lišky“ dostanou k výcviku nový špičkový simulátor od české firmy
VR Group, a.s., která je dceřinou společností státního podniku LOM PRAHA s.p., se v prosinci letošního roku stala nejnovějším členem elitního klubu výrobců „simulátorů s rodokmenem“. Od Odboru dohledu nad vojenským letectvím Sekce průmyslové spolupráce Ministerstva obrany ČR totiž získala osvědčení typové způsobilosti pro simulátor Aero L-39NG, známý také pod kódovým označením Aero L-39 Skyfox. Toto osvědčení potvrzuje, že simulátor splňuje mezinárodní předpisy a může být plnohodnotnou náhradou reálného letounu pro výcvik pilotů.
„Pro nás je to velmi důležitý milník. Udělení osvědčení od ministerstva znamená, že jsme nyní mezinárodně uznávaným a certifikovaným výrobcem letecké techniky,“ uvedl Vít Ryška, předseda představenstva VR Group, a.s. „Proces získání osvědčení je poměrně náročný. Ministerstvo nejprve důkladně prověřilo naše vývojové a výrobní procesy. Bylo nutné získat celou řadu samostatných certifikací, například v oblastech projektování, výroby a testování letecké techniky,“ zdůraznil.
Simulátor Aero L-39 Skyfox prošel testováním ve dvou fázích. První z nich bylo tzv. objektivní testování, při kterém zařízení využívá plně automatizovaný testovací systém. Tento systém ověřuje klíčové parametry bez zásahu člověka – například shodu matematického modelu, síly v ovládacích prvcích, odezvu systému na vstupy do řízení nebo kontrast světelných bodů simulujících letištní světelné systémy. Automatizace zajišťuje, že výsledky testů jsou prezentovány jako přesná data a grafy, přičemž případné odchylky lze snadno stanovit na základě naměřených hodnot.
Ve druhé fázi, nazývané subjektivní testování a funkční zkoušky, vstupuje do procesu i lidský faktor. Tuto část provádí skupina pilotů s praktickými zkušenostmi s letounem Skyfox. Zalétávací lety na simulátoru jsou přitom téměř identické s těmi skutečnými. Cílem této fáze je ověřit chování simulátoru v různých situacích, od zapnutí, startování motoru, přípravy avioniky a pojíždění přes start, provádění akrobatických prvků a navigačních postupů až po přistání, zarolování na stojánku a vypnutí motoru. Aby bylo vyloučeno hodnocení na základě čistě subjektivních dojmů, funkční zkoušky vždy provádí minimálně tři piloti.
„Simulátor je certifikován podle příslušných předpisů Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). To pro tuto kategorii znamená, že kabina simulátoru je přesnou replikou reálného letounu a matematický model pohybu splňuje přísná kritéria. Chování simulátoru v jednotlivých režimech letu i během pohybu na zemi odpovídá realitě s tolerancí v jednotkách procent, což je pro piloty subjektivně nerozeznatelné,“ popisuje Ryška. Simulátor navíc nabízí vizuální simulaci okolního prostředí, která zahrnuje různé povětrnostní podmínky – od různých typů oblačnosti přes déšť po sněžení – a to v libovolnou denní i noční dobu.
Osvědčení ministerstva obrany znamená, že vývojová fáze simulátoru FTD Level 2 pro Aero L-39 Skyfox, za kterou odpovídala VR Group, byla úspěšně dokončena. V blízké budoucnosti se očekává zahájení sériové výroby simulátorů, jejíž objem bude záviset na počtu požadovaných výcvikových systémů dodávaných s prodanými letouny.