V roce 2021 vznikl ambiciózní plán s názvem Domácí úkoly 2021: Impulsy pro moderní školství, který připravili odborníci a odbornice s cílem zlepšit český vzdělávací systém. Tento plán obsahuje 61 konkrétních doporučení zaměřených na vyrovnání rozdílů v kvalitě vzdělávání mezi regiony a školami.
Kde stojíme dnes?
Nyní, když zbývá vládě poslední rok, bylo provedeno průběžné hodnocení plnění těchto úkolů. Výsledky ukazují, že přibližně dvě třetiny doporučení jsou buď v procesu schvalování, nebo byly částečně naplněny. Konkrétně:
Tato čísla naznačují, že ačkoli byl učiněn významný pokrok, mnoho klíčových opatření stále čeká na realizaci.
Co se podařilo?
- Vláda se přihlásila ke Strategii 2030+, podniká kroky k jejímu naplňování i k vyhodnocování výsledků.
- Vznikl Kompetenční rámec absolventa/ky učitelství a daří se zkvalitňovat studijní programy připravující budoucí učitele.
- Ministerstvo zřídilo střední článek podpory, ale nemá stanovenou odpovědnost za implementaci vzdělávací politiky a její vedení, což omezuje jeho dopady na výsledky škol a snižování nerovností.
Co je potřeba dotáhnout?
- Udržitelnost financování školství, tak aby nebylo závislé na evropských projektech.
- Zavést jednotný identifikátora žáka a umožnit propojit informace z různých státních systémů tak, aby mohla být vzdělávací politika skutečně evidence-based.
- Zavést při financování školství zohlednění pro školy ze strukturálně postižených území či jiným znevýhodněním.
Výzva pro vládu
Ačkoli byl učiněn významný pokrok v modernizaci českého školství, mnoho důležitých úkolů stále čeká na dokončení. Je nezbytné, aby vláda a další zainteresované strany pokračovaly v úsilí o implementaci všech doporučení z Domácích úkolů 2021, aby bylo dosaženo kvalitního a spravedlivého vzdělávacího systému pro všechny.
Pro podrobnější informace a aktuální stav jednotlivých doporučení navštivte domaciukoly.info.