Metrostav je největší stavební firmou v ČR, podniká i v zahraničí

Domácí
5. 2. 2025 13:16

Vizitka společnosti Metrostav (Krajský soud v Liberci dnes v korupční kauze shledal vinu u všech obžalovaných a všech firem včetně Metrostavu):

- Metrostav je největší stavební společností na českém trhu. Mimo ČR působí především na Slovenskou, v Polsku a v severských státech. Firma sama uvádí, že má schopnosti získávat a řídit velké a složité projekty na domácím trhu i v 12 zemích Evropy. Zaměřuje se především na podzemní, dopravní a vodohospodářské projekty, metro, občanské stavby, bytovou i průmyslovou výstavbu.

- Metrostav byl dnes uznán vinným v korupční kauze v Libereckém kraji. Metrostavu se týká kauza kolem rekonstrukce kostela sv. Máří Magdalény za 65 milionů, kterou tato firma dělala. Metrostav byl obviněn, že zakázku s příslibem 55milionové evropské dotace zmanipuloval a předražil ve svůj prospěch. Za neprokázané označil dnes soud, že dva pracovníci Metrostavu upláceli hejtmana Martina Půtu (Starostové pro Liberecký kraj). Soud u společnosti Metrostav a její dceřiné firmy Metrostav Infrastructure upustil od uložení souhrnného trestu. Za dostatečné považuje potrestáni v jiných kauzách.

- Již v červnu 2022 Vrchní soud v Praze vyměřil firmě desetimilionový trest a zákaz účasti ve veřejných soutěžích a plnění veřejných zakázek na tři roky v takzvané druhé větvi korupční kauzy bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha. Stejný zákaz tehdy soud uložil i firmě Metrostav Infrastructure.

- V dubnu 2023 stejný soud potvrdil vinu Metrostavu i jeho dceřiné společnosti v kauze manipulací se zakázkami na opravu Národního hřebčína v Kladrubech nad Labem. V tomto případě od potrestání firem upustil.

- V květnu 2023 Vrchní soud v Praze potvrdil firmě Metrostav peněžitý trest 35 milionů korun v kauze machinací při modernizaci Hotelu Bohemia Chrudim. Metrostavu také na tři roky stvrdil zákaz plnění veřejných zakázek a účast na veřejných soutěžích. Oproti původnímu rozsudku královéhradeckého soudu uložil tříletý zákaz i dceřiné společnosti Metrostav Infrastructure. Tresty pro Metrostav i Metrostav Infrastructure zahrnují předchozí odsouzení firem.

- Společnost Metrostav Infrastructure si v červenci 2022, necelý měsíc poté, co jí pražský vrchní soud zakázal účastnit se veřejných soutěží a plnění veřejných zakázek, založila dceřinou firmu MI Roads.

- Akciová společnost Metrostav vznikla k 31. prosinci 1990 jako právní nástupce stejnojmenného národního podniku, který se k začátku roku 1971 vyčlenil z Vodních staveb. Podnik měl původně sloužit jako účelová organizace pro stavbu pražského metra; první úsek metra na trase C byl do provozu uveden v roce 1974. Stavební a developerská skupina Metrostav pak vznikla v únoru 2014.

- Pražské metro je pro Metrostav dodnes jednou z důležitých zakázek, firma se podílela i na nejnovějších úsecích do Letňan (otevřen byl v květnu 2008) či k motolské nemocnici (otevřen v dubnu 2015). Metrostav, respektive jeho dceřiná společnost Subterra, se podílí i na nynější stavbě linky D.

- V posledních dekádách Metrostav budoval i řadu dalších významných staveb, nejen dopravních. Firma realizuje také občanské či ekologické stavby, byty nebo projekty pro průmysl.

- V roce 2006 získala kontrakt na vybudování pražského tunelu Blanka, který je s délkou 6,4 kilometru označován za nejdelší městský tunel v Evropě. Metrostav stavbu dokončil v roce 2015. Hlavní město vedlo kvůli tunelu s firmou arbitráž. Vadilo mu, že se stavba proti původním plánům prodražila, u soudu však Praha neuspěla. Naopak rozhodčí soud přikázal městu práce v řádu miliard korun zaplatit.

- Metrostav se podílel například i na stavbě Strahovského tunelu, silničního okruhu kolem Prahy, tunelů na dálnici D8, pražského železničního spojení, železničních tunelů v Ejpovicích u Plzně, rekonstrukci Národního muzea v Praze nebo budov pro energetiku. Firma pracovala také na stavbě rozsáhlé dálniční křižovatky u Opatovic nad Labem, podílela se na opravách dálnice D1. Metrostav buduje i bytové domy, a to pro vlastní developerskou divizi i pro externí klienty.

- Aktivní je firma rovněž v zahraničí, kde zrealizoval řadu zakázek, například tunel Dýrafjordur na Islandu, silniční tunely a most na takzvané Lososí cestě u norského Trondheimu, úsek dálnice S7 v Polsku a pracovala i na úseku metra v Helsinkách. Mezi významné zahraniční zakázky skupiny dále patřily například výstavba dvou úseků metra v Hamburku, výstavba tunelu Angath v Rakousku nebo výstavba tunelu na prodloužení metra ve Stockholmu.

- Skupina Metrostav má několik divizí, tvoří ji 75 firem působících ve stavebnictví, developmentu a službách spojených s těmito odvětvími. Řídící osobou je Metrostav, a.s. Do skupiny patří například společnosti Subterra, Metrostav Infrastructure, Metrostav TBR, Metrostav Norge, Metrostav Slovakia, Metrostav stavebniny, Metrostav Development, Pragis, BES, Prockert&Hynek, rakouská BeMo Tunnelling nebo geodetická společnost CCE Praha.

- Podle výroční zprávy čistý zisk skupiny Metrostav v roce 2023 meziročně vzrostl o 29 procent na 1,1 miliardy korun. Vzrostly také její provozní výnosy, tedy příjmy pocházející z hlavní činnosti firmy, meziročně o 3,5 procenta na 51,6 miliardy korun. Podle firmy finanční výsledky jako každoročně nejvíce ovlivnily tržby mateřské společnosti Metrostav a.s. Dobré výsledky ale zaznamenaly také Metrostav DIZ a Subterra. Samotná firma Metrostav a.s. měla předloni zisk před zdaněním 1,05 miliardy korun, meziročně vzrostl o 6,7 procenta. Tržby jí oproti roku 2022 klesly téměř o pětinu na 17,8 miliardy korun.

- Metrostav, a.s. má základní kapitál 790,666.800 korun.

- Hlavními akcionáři jsou dle databáze Prodata společnosti DDM Group (51,34 procenta), DOAS SK (23,18 procenta) a DOAS CZ (17,04 procenta). Za všemi třemi firmami stojí několik fyzických osob z ČR a Slovenska včetně prezidenta skupiny a předsedy představenstva Metrostavu Františka Kočího.

Autor: ČTKpixabay.com

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ