V roce 2024 zloději v Česku ukradli 3971 jízdních kol a elektrokol, což je o pět procent méně než v roce 2023. Meziročně klesla i celková škoda, a to o dvě procenta na 123 milionů korun. Vyplývá to z policejních statistik, do kterých jsou započítané pouze řádně nahlášené případy. Reálná hodnota tak může být daleko vyšší.
V roce 2024 se policii podařilo objasnit přibližně 30 procent ze všech nahlášených krádeží jízdních kol a elektrokol. Policie tak byla podobně úspěšná jako v roce 2023, kdy se podařilo objasnit 31 procent případů. Stejně jako v předloňském roce bylo nejvíce krádeží objasněno v Pardubickém kraji, a to 57 procent. Nejméně to bylo v Praze s deseti procenty.
Stejně jako v předchozím roce bylo nejvíce jízdních a elektrických kol ukradeno v Praze, a to 885. V počtu krádeží se za Prahu řadí Moravskoslezský s 527 ukradenými koly a Jihomoravský s 515. Nejméně krádeží bylo stejně jako v předloňském roce na Vysočině. Počet krádeží se výrazně zvýšil v Jihomoravském, Královohradeckém a Pardubickém kraji. Naopak méně krádeží řešili policisté v Plzeňském a Jihočeském kraji.
Celorepubliková průměrná škoda odcizeného kola byla v loňském roce 31.100 korun. Praha dominuje nejen počtem krádeží, ale i průměrnou škodou za kolo. V hlavním městě ukradli zloději kola a elektrokola v průměru za 46.900 Kč. Na dražší modely kol se zloději zaměřili i v Karlovarském kraji, kde bylo ukradeno 94 kol v průměru za 42.500 korun. V roce 2023 tam byl zloději ukradli téměř totožný počet kol, průměrná škoda byla ale téměř o polovinu nižší než loni.
Investice Čechů do dražšího cyklistického vybavení potvrzují kromě policejních statistik i statistiky ERV Evropské pojišťovny. "V posledních letech nám stále častěji klienti hlásí škody na dražších modelech kol. Průměrná hodnota škody u odcizeného kola dosáhla loni téměř 55.000 korun,“ uvedl manažer marketingu a komunikace ERV Vlastimil Divoký.
Ve více než v polovině případů zloději kolo ukradli bez nutnosti překonávat jakékoliv bariéry. Může jít tedy například o krádež z volného prostranství. V takovém případě však nelze spoléhat na běžnou pojistku domácnosti. "Aby cyklisté získali pojistné krytí, musí prokázat, že zloděj musel při krádeži překonat nějakou překážku, například zámek nebo garážová vrata," upozornil Divoký.