Na některých krajských silnicích by dopravci po roce 2030 mohli platit mýto

Domácí
11. 3. 2025 18:30
ilustrační foto
ilustrační foto

Mezi zpoplatněné úseky by se mohly dostat vybrané krajské silnice po roce 2030. Mýtné by na silnicích druhé a třetí třídy platily nákladní automobily a dodávky s hmotností nad 3,5 tuny. ČTK to dnes řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Možnost zpoplatnění silnic nižších tříd by se skrze poslanecký návrh mohlo stát součástí silniční novely, která je ve Sněmovně před třetím čtením. Návrh je podle ministerstva požadavkem krajů. Podle generálního tajemníka Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře však opatření nejspíš nevyřeší problém krajů s nežádoucí tranzitní dopravou.

Kraje možnost zpoplatnění silnic ve své správě podle Jemelky prosazovaly dlouhodobě. Naposledy o věci jednala rada Asociace krajů ČR v lednu v Ostravě. "Hejtmani se shodli na požadavku na zařazení silnic druhé a třetí třídy do tendru na mýtný systém pro období 2029 až 2039, a to za podmínky, že podrobnosti zařazení jednotlivých úseků krajských silnic budou s každým krajem projednány individuálně," uvedl ředitel kanceláře asociace Jan Hodovský.

Kraje se tímto způsobem snaží omezit tranzitní nákladní dopravu na silnicích druhé a třetí třídy. Podle Hromíře mýto neplní regulační funkci vůbec nebo pouze minimálně a problém hejtmanů s nežádoucí dopravou nevyřeší. Zavedení mýta na krajské silnice se podle něj dotkne zejména lokálních dopravců či řemeslníků, kteří "pod mýtem" nejezdí.

Zpoplatnění krajských silnic podle Jemelky nebude plošné. O zařazení konkrétní silnice do mýtného systému bude podle poslaneckého návrhu rozhodovat ministerstvo na návrh krajů, dodal. Návrh poslance Stanislava Blahy (ODS) na možnost rozšíření mýtného poplatku i na krajské silnice podpořil sněmovní hospodářský výbor.

"Náklady na zpoplatnění konkrétních silnic ponesou vlastníci těchto komunikací, stejně tak jako budou výnosy jejich příjmem," popsal Jemelka. Kraje se podle něj budou o zpoplatnění konkrétních silnic rozhodovat, až budou znát výši nákladů. Ta bude známá po výběru dodavatele systému elektronického mýtného na dalších deset let. Od 1. prosince 2019 systém elektronického mýtného v ČR spravuje společnost CzechToll ze skupiny ITIS Holding, smlouvu má na deset let. Společnost nahradila mikrovlnný systém rakouské firmy Kapsch.

O novém dodavateli mýtného systému stát podle Jemelky rozhodne nejdříve v roce 2028. "Jednotliví správci tedy budou moci dát konečné rozhodnutí o zpoplatnění konkrétních silnic v průběhu roku 2029, jejich zpoplatnění pak bude možné až po roce 2030," dodal. Mýtné na krajských silnicích by podle návrhu mělo být stejné jako na silnicích první třídy.

Chystaná silniční novela měla na základě původního návrhu ministerstva dopravy přidat poptávkovou dopravu, nový druh osobní linkové dopravy. Má také zajistit vznik Inspekce silniční dopravy (INSID). Inspekce má oproti stávajícímu Centru služeb pro silniční dopravu (CSPSD) získat větší pravomoce například při kontrolách stanic technické kontroly nebo přetížených kamionů. K novele se později přidalo několik poslaneckých pozměňovacích návrhů.

Autor: ČTKFoto: Pexels

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ