Otevírá se nový úsek dálnice D48 mezi Palačovem a Šenovem u Nového Jičína

Ekonomika
19. 12. 2024 23:11

Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) dnes na Novojičínsku otevřelo další část dálnice D48. Jde o 8,2 kilometru dlouhý úsek mezi starojičínskou částí Palačov a Šenovem u Nového Jičína, který vznikl přestavbou z původní dvoupruhé rychlostní silnice. Stavba trvala déle než tři roky. Novinářům to dnes řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Řidiči začnou po novém úseku jezdit ještě dnes. Včetně už loni otevřené části z Bělotína na Přerovsku po starojičínskou část Dub přišla stavba bez DPH zhruba na 3,5 miliardy korun, z čehož více než tři miliardy zaplatí EU.

"Ta stavba je nesmírně důležitá. Já si myslím, že všichni, kdo absolvovali cestu mezi dálnicí D1 a Frýdkem-Místkem, tak ví, jak ta komunikace byla nebezpečná. Byl to čtyřpruh, který neměl střední dělicí pás. Různě se tady riskovalo, byly tady čelní srážky. Dálnice opravdu byla potřeba," řekl Mátl.

Zhotovitelem stavby bylo konsorcium firem Colas CZ a Firesta-Fišer. Jde o jednu z etap stavby dálnice D48 mezi obcí Rybí na Novojičínsku a Bělotínem, kde se D48 napojuje na dálnici D1. Další část, takzvaná Palačovská spojka, jejíž součástí je i úsek dálnice D48 mezi Dubem a Palačovem, se začala stavět loni a dokončena má být v polovině příštího roku.

"Tohle je další z důležitých staveb pro to, aby tah mezi Olomoucí a Frýdkem-Místkem byl co nejkapacitnější, co nejbezpečnější. Obecně dálniční síť patří mezi tu nejbezpečnější část dopravní infrastruktury. Tady je to dalších osm kilometrů s tím, že k tomu musí přibýt ještě do roku 2026 Palačovská spojka, další úsek mezi Lešnou a Palačovem a taky mezi Šenovem a Rybím," řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Úsek Šenov u Nového Jičína - Rybí se připravuje. Plány počítají s výstavbou v letech 2026 až 2028. Poté bude dálnice D48 kompletní.

"Tam jsme se hodně zadrhli v řešení v rámci územního rozhodnutí," řekl Mátl. ŘSD podle něj hledalo například shodu na technických řešeních s městem Nový Jičín. "Jsou tam složité i majetkoprávní vypořádání a majetkoprávní vztahy, protože tam jsou dvě benzinové pumpy, kterým v rámci stavby bychom měli rušit nebo omezovat provoz. Vedou se s nimi složitá jednání, tak abychom to všechno dotáhli. Ale v tuto chvíli máme dokumentaci pro stavební povolení, vykupujeme už pozemky a doufám, že to nejtěžší jsme překonali a že opravdu stihneme ke konci roku 2026 stavbu zahájit," řekl Mátl.

Uvedl, že během stavby úseku Palačov - Šenov u Nového Jičína se zjistilo, že v jednom místě hrozí sesuv. "Dokonce jsme měli měření, že nám to v nějaké hloubce začalo i relativně málo ujíždět. Takže jsme museli začít hledat technická řešení a reagovat, abychom zabránili případnému sesuvu a poškození hotové dálnice," řekl ředitel. Připomněl neblahé zkušenosti, kdy sesuv způsobil dokonce zavalení dálnice D8.

Situaci se podle něj podařilo vyřešit za cenu mírného zpoždění stavby. "Operativně se vybudovala stěna pod samotnou dálnicí, ale ještě není úplně plnohodnotně dokončena, proto v tom místě máme ještě dopravní omezení, je zavřená krajnice a práce tam budou ještě probíhat," řekl Mátl. Krátké omezení tam čeká řidiče i příští rok.

Dálnice D48 je důležitou dopravní tepnou, která spojuje jižní část Moravskoslezského kraje se střední Moravou a Polskem. Dálnice D48 je součástí transevropské silniční sítě TEN-T a mezinárodní silnice E462 z Brna přes Český Těšín do Krakova.

"Tento týden přinese českým dálnicím nových 100 kilometrů s tím, že na Moravě je to 40 kilometrů, otevřeli jsme v úterý důležitý třicetikilometrový úsek dálnice D4 vystavěný v režimu PPP (spolupráce soukromého a veřejného sektoru) a 28 kilometrů přibude ještě kolem Českých Budějovic na dálnici D3," připomněl ministr Kupka.

Autor: ČTKfoto: ČTK / Glück Dalibor

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ