Tričko, které umí probudit usínajícího řidiče, vyvinuli vědci na Technické univerzitě v Liberci. Senzory na tričku dokážou únavu odhalit dřív, než si ji sám řidič uvědomí, neomylně totiž změří zpomalující se dech. Smart textil tak může pomoci snížit počty nehod a zachraňovat životy.
Autor nápadu Michal Martinka se vývoji trička věnuje čtvrtým rokem, řekl mluvčí univerzity Radek Pirkl. "Systém už spolehlivě funguje, jsme schopní přesně detekovat, kdy na člověka přichází únava, aniž to ještě sám zpozoruje. Nyní ho vylepšujeme. Pracujeme na tom, aby bylo triko na těle co nejpříjemnější a člověk co nejméně cítil senzory," doplnil Martinka.
Systémy zaměřené na mikrospánek jsou dnes už součástí nejnovějších vozů, podle Martinky ale nejsou spolehlivé, sledují nestandardní chování auta a často se mýlí. "Naše senzory se u počínající únavy nemýlí nikdy," zdůraznil.
Při únavě nebo spánku je dech mělký a nepravidelný
Senzory na tričku sledují podle Martinky přímo člověka a změny jeho dechové frekvence, přičemž mění svůj elektrický odpor v závislosti na pohybu hrudníku. "Frekvence dechu klesá úměrně s tím, jak je člověk unavený a začíná usínat," řekl vědec. Dech odpočatého člověka je podle něj pravidelný, při únavě nebo spánku naopak mělký a nepravidelný. "Po sérii experimentů jsme dospěli do stadia, kdy počátek usínání dokážeme předvídat ještě před tím, než únava naplno udeří. Díky tomu můžeme řidiče včas varovat," dodal.
Na testování spolupracoval Martinka s týmem Fakulty textilních věd Shinshu University v Japonsku, která je předním světovým pracovištěm v oblasti měření tělesných funkcí v oděvech. Tričko se zatím testovalo na simulátoru, v srpnu by se ale mělo v japonské prefektuře Nagano testovat v ostrém provozu. "Test proběhne v noci, kdy je minimální provoz, a za asistence policie. Vedle řidiče bude osoba, která v případě nouze zasáhne do řízení," uvedl vědec. Na trh by se podle něj mohlo tričko dostat do tří let.
"Věřím, že po tričku bude poptávka nejen v České republice, ale i v zahraničí. Sami Japonci projevili o náš výzkum velký zájem. Náš systém má potenciál snížit počty nehod, které jsou způsobeny právě únavou, a zachránit tak lidské životy. Jedna britská studie říká, že únava za volantem může za až 20 procent všech dopravních nehod. A ačkoliv je náš oděv primárně určen pro profesionální řidiče, tak díky své praktičnosti může obecně sloužit i v odvětvích, kde dochází k enormní zátěži," dodal Martinka.