Úsek dálnice D35 z Hořic na Jičínsku do Sadové na Hradecku by se měl řidičům otevřít 23. prosince. V těchto dnech stavbaři začali na vybudované těleso dálnice u Sadové pokládat první ze tří vrstev asfaltu. Novinářům to dnes řekli zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a stavební firmy Eurovia CS. Stavba silnice o délce 10,5 kilometru začala v listopadu 2023.
Na stavbě se podle hlavního stavbyvedoucího Iva Franka pracovalo přes celou zimu a dílo postupuje podle plánu. "Počasí bylo v zimě příznivé. Nepřetržitě se pracovalo zejména na mostní konstrukcích. U 340 metrů dlouhé estakády u Hořic by měla být do konce dubna vybetonovaná nosná konstrukce," uvedl.
Na stavbě nyní pracuje asi 250 lidí, 60 různých stavebních strojů a kolem 90 nákladních aut. Na přelomu dubna a května by se počet lidí na stavbě měl zvýšit na 350 až 450. U Sadové nasazený stroj na pokládku asfaltu denně zpracuje asi 1500 tun asfaltové směsi, což pokryje zhruba 400 metrů jednoho dálničního pásu.
Od loňského září ŘSD staví navazující úsek D35 ze Sadové po mimoúrovňovou křižovatkou Plotiště u Hradce Králové. Stavbaři v čele s firmou MI Roads z něj musejí do konce letošního roku prioritně vybudovat 1,26 kilometru dlouhý úsek u Sadové včetně mimoúrovňové křižovatky Sadová. Díky němu se úsek Hořice - Sadová bude moci u Sadové napojit na silnici první třídy I/35 směrem na Hradec Králové. Zbytek úseku Sadová - Plotiště o délce 6,2 kilometru by měl být hotový v roce 2026.
Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc, zatím je z ní hotových několik vzájemně nepropojených částí. Bude severní alternativou k přetížené dálnici D1. Vláda vybudování D35 označuje za prioritní. Po dokončení plánovaném na rok 2029 bude D35 s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku.
V současnosti se v Královéhradeckém, Pardubickém a Olomouckém kraji buduje několik úseků D35, jde o nejvíce rozestavěnou dálnicí v Česku. Jako poslední by se měly budovat úseky Opatovec - Staré Město a Staré Město - Mohelnice na pomezí Pardubického a Olomouckého kraje.
Úsek v Libereckém kraji, který vede přes Český ráj, nebude ŘSD stavět jako dálnici, ale jako přeložku silnice I/35. Vyhne se obcím a bude mít dva pruhy s třetím pruhem ve stoupáních.