Vzdělávací portál o financích Penězověda, který je určený pro výuku finanční gramotnosti ve školách a v rodinách, představili novinářům zástupci ČSOB a společnosti Mastercard. Portál je primárně určený učitelům, kteří po registraci získají výukové materiály, z nichž si budou moci jednoduše sestavit podklady pro výuku i pracovní listy pro žáky. Další část portálu je veřejná. Rodiče ho budou moci používat pro vzdělávání dětí a všichni ostatní z něho mohou čerpat znalosti nejen o financích, ale i o dalších tématech.
"Přestože je finanční gramotnost jednou z nejdůležitějších potřeb pro úspěšný život, její výuka zatím postrádá jednotný a komplexní přístup. Proto jsme ve spolupráci s učiteli, na základě našich letitých zkušeností z finančního vzdělávání na školách a ve spolupráci s partnery Mastercard a Policie ČR vytvořili portál Penězověda,” řekl generální ředitel ČSOB Aleš Blažek.
Společnou vizí je podle něj to, aby se finanční gramotnost stala pravidelnou součástí školní výuky. Kontaktovali jsme proto ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a zahájili diskuse o tom, jak tohoto cíle společně dosáhnout, dodal. "Klíčové je poskytnout školám flexibilitu a možnost přizpůsobit vzdělávací obsah jejich specifickým potřebám a podmínkám. To zajistí, že výuka finanční gramotnosti bude efektivně integrovaná do školních vzdělávacích programů a bude odpovídat různorodým potřebám škol i regionů,” doplnil ministr školství Mikuláš Bek (za STAN).
Při výuce finanční gramotnosti na školách a při spolupráci s učiteli totiž ČSOB zjistila, že nemají k dispozici dostatek relevantních podkladů, podle kterých by mohli finanční gramotnost učit. Web proto tematicky zahrnuje oblasti hospodaření domácností, finance prakticky, odpovědné zadlužování, ochranu životního prostředí, cestu on-linem, kyberšikanu, kyberhrozby, finanční produkty, peníze a moderní platební metody.
Podle různých průzkumů rodiče vidí v úrovni finančních znalostí svých potomků rezervy. Mezi lety 2016 a 2025 se průměrné hodnocení dětí ohledně finančních znalostí zvýšilo o pět bodů na aktuálních 50 bodů ze 100 možných. I sebehodnocení rodičů narostlo jen mírně na současných 66 bodů z 63 bodů v roce 2016. Potřebu dalšího vzdělávání v oblasti financí nyní pociťuje 74 procent rodičů, v roce 2016 to bylo jen 65 procent.
Hlavním zdrojem informací o financích jsou pro dospělé internet (81 procent), banky (46 procent), specializované weby a nejbližší osoby (36 procent). Nejmenší podíl mají rádia a televize se 17 procenty, tisk se 14 procenty a škola s pěti procenty. I děti mají o témata týkající se peněz a financí zájem a informace získávají zejména v rodině (94 procent) a ve škole (53 procent). Dále získávají informace také od kamarádů (43 procent), vlastním hledáním (19 procent) a od influencerů (17 procent) nebo od sourozenců (13 procent).