Na trhu deskových her působí Albi už od devadesátých let, na kontě má legendární tituly jako Osadníci z Katanu nebo karetní hru Bang! Exportní manažer společnosti Libor Pešl v rozhovoru pro časopis TÝDEN vysvětluje, že digitální displej nikdy v deskových hrách úplně nenahradí papír. A to ani v budoucnu. „Offline stránka lidí baví a spojuje,“ říká.
Jak deskové hry vznikají, kdo je vymýšlí a co všechno to obnáší, než si zákazník koupí hru v papírové krabičce?
Postupy a procesy se pochopitelně liší, ale mohu vám popsat takový běžný případ uvedení rodinné hry. Autor, což může být prakticky kdokoliv, na své hře pracuje zpravidla i několik let, ladí, upravuje, testuje. Pak zkusí oslovit vydavatele, zda by mu hru nevydal. Je třeba dodat, že pouze zlomek autorů v tomto procesu uspěje – větší šanci mívají zpravidla zavedení autoři, kteří již mají nějaký úspěšný projekt za sebou. Pokud ale má štěstí, vydavatel s autorem podepíše smlouvu a začíná proces produkce hry, kdy se na ní dál intenzivně pracuje. Hra dostává finální grafickou podobu, mnohdy se zasahuje i do herního mechanismu nebo tématu, opět se testuje, ladí pravidla a jednotlivé detaily. Teprve poté jde hra do výroby a objeví se na pultech obchodů.
Jaká je vaše pozice na trhu s deskovými hrami dnes a s čím jste začínali?
Na českém trhu s deskovými hrami patříme v současnosti k největším vydavatelům. Každý rok uvádíme desítky nových titulů. Najdete mezi nimi hry převzaté, ale i tvůrčí. Na konci devadesátých let jsme začínali budovat trh s moderními hrami a pod hlavičkou Albi postupně vydali tituly jako Osadníci z Katanu, Carcassonne nebo Bang!. Dodnes jsou to jedny z nejoblíbenějších her, třeba kultovní karetka Bang! loni oslavila 20 let od svého uvedení na český trh a stále se drží mezi špičkou.
Co v posledních letech ovlivnilo váš byznys nejvíce – covid? Jak se v té době změnil objem výroby nebo prodeje?
U covidu platí známé rčení: všechno zlé je pro něco dobré. Lidé během lockdownu sáhli po deskových hrách a cestu k nim si našli i zcela noví zákazníci. Trh s deskovými hrami zaznamenal celosvětově nebývalý růst, nás nevyjímaje.
Co lidi baví hrát nejvíc, který titul má top prodeje a proč tomu tak je?
Na tuto otázku je velmi těžké odpovědět. V tak pestré nabídce deskových her nelze vybrat jednu nebo dvě, které by lidi bavily nejvíc. Pokud se budeme pídit po prodejích, je to samozřejmě snazší. Fenoménem posledních let se stal Karak – jednoduchá rodinná hra, v níž se hráči převtělí do nebojácných hrdinů, kteří bojují s nestvůrami v podzemním labyrintu. Mezi důvody tohoto úspěchu patří bezesporu krásné ilustrace, jednoduchost pravidel a téma, které baví nejen děti, ale i dospělé.
Na které zahraniční trhy dnes dodáváte a jaká jsou jejich specifika, je třeba hry kromě jazyka nějak upravovat?
Exportu jsme se začali naplno věnovat právě během covidu. Začátky nebyly vůbec jednoduché. Kvůli omezené možnosti cestovat a rušení deskoherních veletrhů jsme jen složitě navazovali nové obchodní kontakty. Nakonec se nám s Karakem podařilo vybudovat silnou distribuční síť, díky níž se dnes hry od Albi dají sehnat prakticky po celém světě. Každý trh má svá specifika a někdy skutečně dochází i k poměrně zásadním úpravám. Příkladem je karetní hra Trablíci, kterou můžete v Americe najít ve zcela jiném grafickém hávu – namísto hraní s roztomilými zombíky zavítáte do světa čar a kouzel.
Na které zahraniční trhy se teprve chystáte?
Kdybyste se mě zeptali před rokem, odpověděl bych, že jsou to asijské trhy, kde jsme doposud zastoupení neměli, ale s uvedením hry Tea Garden (v Česku Čajová zahrada) se situace změnila. Získali jsme partnery v Japonsku, Jižní Koreji a Číně. Zásluhou nového partnera ze Severní Ameriky bude tato hra dostupná nejen v dalších asijských zemích, ale také v Austrálii nebo Jižní Africe. Máme z toho velkou radost, protože jde o nádherně zpracovanou strategickou deskovku od českého autora, která si úspěch zaslouží.
Je pro českou firmu těžké vstoupit s deskovkou na zahraniční trh – co tento proces ovlivňuje?
Nabídnout deskovou hru na zahraniční trh tak složité není. Můžete si zaplatit stánek na některém z veletrhů, zakoupit databázi kontaktů a online marketingem svou hru zviditelnit. Co je ale mnohem těžší, je s hrou skutečně uspět. Každý rok deskoherní svět zaplaví stovky nových her a přesvědčit vydavatele, aby si vybrali právě tu vaši, není vůbec jednoduché.
Kam firma směřuje? Respektive na jaké nové formy her se zaměříte v budoucnu – bude dominovat „papír“, nebo nějaký deskový „digitál“?
Snažíme se přinášet na trh přístupné hry, vybíráme nápady, které mají potenciál zaujmout. Nezbytností je atraktivní grafické pojetí a srozumitelná pravidla. Zároveň hráčům poskytujeme servis navíc – natáčíme například videonávody v angličtině, které jim názorně předvedou, jak hrát. Nemáme ale jeden konkrétní směr, na nějž se zaměřujeme. V našem portfoliu bude každopádně nadále převažovat klasický „papír“. Digitální deskovky osobně vnímám jako určité zpestření. Nápady na propojení těchto dvou světů se tu objevovaly v minulosti a budou se objevovat i v budoucnu, ale je vidět, že právě ta offline stránka lidi baví a spojuje. Proto o klasické deskové hry strach rozhodně nemám.
Libor Pešl, exportní manažer Albi
K práci v Albi jej přivedlo nadšení z deskovky Catan. Před třinácti lety nastoupil na pozici produktového manažera. Stál mimo jiné u zrodu fenoménu Kouzelné čtení, což je unikátní vzdělávací koncept od Albi, díky kterému se děti zábavnou a poutavou formou dozvědí spoustu zajímavých a užitečných informací. Používají k tomu speciální elektronickou Albi tužku, jež dokáže knihy i další produkty „rozmluvit“.