Tesla vede, Škoda dotahuje: Elektromobily v Česku

Relax
10. 3. 2025 20:25
ilustrační foto
ilustrační foto

Evropská unie tlačí na automobilky přísnými emisními limity, které už nelze splnit výrobou aut se spalovacími motory. Pokuty za jejich překročení jsou vysoké, a tak výrobci přecházejí na elektromobily. Jaká je situace na českém trhu?

Automobilky nutí k výrobě elektromobilů především zpřísňující se požadavky Evropské unie na emise CO2, které už nelze splnit výrobou konvenčních aut. Pro letošek platí limit pro průměrné emise CO2 u vyráběných aut v jednotlivých automobilkách na úrovni 93,6 g/km, což je o 19 procent méně než loni. Pokuta je pak 95 eur (zhruba 2380 Kč) za každý gram nad limit krát počet registrovaných vozidel. Výrobci automobilů již varovali, že unijní limity stanovené u emisí CO2 nemohou splnit. Evropská komise (EK) nicméně minulé pondělí navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří nebudou emisní cíle plnit. Automobilky by podle návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Česko však hodlá usilovat o prodloužení tohoto období na pět let. EK navíc minulou středu potvrdila dosavadní cíl, aby nová osobní a lehká užitková auta prodávaná v Evropské unii měla od roku 2035 nulové emise CO2.

Počet prodaných elektromobilů v ČR díky dotačnímu programu loni stoupl téměř o 65 procent na 10.933 aut. Nejprodávanější elektrickou značkou byla Tesla s 3716 prodanými vozy, druhá je Škoda s prodejem 1644 vozů Enyaq a třetí Volvo, které prodalo 971 elektromobilů. Na dalších místech jsou Volkswagen a BMW.

Za první elektromobil vyráběný na českém území je možné považovat Škodu Eltra, která vznikla v roce 1991 přestavbou Škody Favorit a jejíž produkci obstarával závod plzeňské společnosti Škoda Engineering v Ejpovicích. Většina z těchto vozů, kterých bylo vyrobeno přes 200 kusů, směřovala na exportní trhy, zejména do západní Evropy, několik jich používala také Česká pošta. V letech 1995 až 1996 vyráběla Škoda v Ejpovicích lehký dvoumístný užitkový elektromobil Beta, kterého vzniklo zhruba 100 kusů. Později byla postavena verze se spalovacím motorem a sériovou výrobu převzal společný podnik Škoda Tatra v Příboře.

Výběr informací o českých elektromobilech a elektromobilech vyráběných v Česku (před pěti lety,12. března 2020, jihokorejská automobilka Hyundai v závodě v Nošovicích na Frýdecko-Místecku zahájila sériovou výrobu vozu Kona Electric, prvního velkosériově vyráběného elektromobilu v České republice):

Škoda Citigo iV - Prvním velkosériově vyráběným vozem značky Škody s čistě bateriovým elektrickým pohonem byla v listopadu 2019 představená Škoda Citigo iV, která ale sjížděla z výrobních linek v Bratislavě. Tento elektromobil postupně nahradil původní mini vůz Citigo se spalovacím motorem, který mladoboleslavská automobilka představila v listopadu 2011. Svého nejmenšího modelu Škoda vyrobila 325.700 kusů, z toho 19.000 vozů bylo modelu Citigo-e iV. O malý elektromobil byl značný zájem, vyprodal se v rekordním čase do podzimu 2020, kdy automobilka jeho výrobu ukončila. Citigo-e iV byl sourozencem elektrifikovaných vozů SEAT Mii a Volkswagen up! Jen 3,56 metru dlouhý bezemisní městský vůz disponoval lithium-iontovou baterií o kapacitě 32,2 kWh, která napájela motor o výkonu 61 kW a umožňovala za podmínek, blízkých běžné praxi, dojezd až 260 kilometrů. Prvních 500 kusů se prodalo během sedmi týdnů. Cena první série činila 429.900 Kč, poté elektrické Citigo stálo 479.900 Kč.

Hyundai Kona Electric - Jihokorejská automobilka Hyundai ve své továrně v Nošovicích zahájila v březnu 2020 výrobu vozu Hyundai Kona Electric, prvního velkosériově vyráběného automobilu na elektrický pohon v České republice. V listopadu téhož roku automobilka představila modernizovanou verzi vozu, který je určen především pro Německo, Francii, Norsko a Nizozemsko. Současně se Kona Electric vyrábí i v Jižní Koreji, a to primárně pro tamní trh a zámořské destinace. V srpnu 2023 se v Nošovicích začala prodávat druhá generace modelu, která se nabízí ve dvou verzích s odlišnou kapacitou akumulátorů. Slabší varianta má akumulátor s kapacitou 48,6 kWh a dojezdem 380 kilometrů, silnější varianta má akumulátor o kapacitě 64,8 kWh a dojezd 510 kilometrů. Cena vozu v současnosti začíná od 749.990 Kč. Dosud bylo vyrobeno v Nošovickém závodě přes 150.000 modelu Kona Electric, v loňském roce činil jeho podíl na celkově výrobě továrny deset procent.

Škoda Enyaq iV - Luxusní SUV, které bylo představeno v září 2020 jako první model značky Škoda postavený na modulární platformě pro elektromobily MEB koncernu Volkswagen, patří k nejprodávanějším elektromobilům na mnoha klíčových evropských trzích. V lednu 2022 se vůz představil i ve variantě Coupé. Letos v lednu Škoda představila modernizovanou verzi vozu. Nový Enyaq nabízí dvě verze trakčních baterií o kapacitě 60 a 85 kWh a tři výkonové verze s výkonem od 150 kW do 210 kW. Základní cena přes 4,65 metru dlouhého vozu činí 1,015 milionu korun. Do konce roku 2024 bylo toto elektrické SUV spolu s variantou Coupé dodáno více než 250.000 zákazníkům. Elektrický Enyaq si loni pořídilo 1644 zákazníků a stal se tak třetím nejprodávanějším elektrickým modelem na trhu za modely Tesla Model Y a Tesla Model 3.

Škoda Elroq - Automobilka Škoda Auto začala letos v lednu ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi sériově vyrábět kompaktní SUV elektromobil Elroq. Škoda Elroq nabízí systémový výkon od 125 kW do 210 kW a tři verze baterií s kapacitou od 55 kWh do 82 kWh. Provedení Elroq 85 může dosáhnout maximálního dojezdu přes 580 kilometrů. Dobití z deseti na 80 procent kapacity je možné podle baterie už za 25 až 28 minut. Cena vozu začíná od 799.000 korun.

Autor: ČTKFoto: Pixabay

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ