Michal Kempa z eshopu Goldea.cz očekává růst online nákupů textilu i v roce 2021
27.06.2021 19:56
"Zvýšený zájem o online nákupy domácího textilu očekáváme i v roce 2021,” říká Michal Kempa, majitel e-shopu Goldea.cz
Rok 2020 byl pro podnikatele plný zlomových okamžiků. Veškeré nákupy se kvůli koronakrizi přesunuly do online prostředí a Češi na internetu utratili přes 200 miliard korun.
S menšími přestávkami jsou od jara 2020 uzavřeny kamenné prodejny. Aby podnikatelé přežili, museli se přesunout do online světa. Během jara 2020 se k internetu každý den připojilo přes 75 % dospělých osob a podíl nákupů se zvedl o 3,5 %. Velký nárůst objednávek zaznamenaly především e-shopy s oblečením, elektrotechnikou a domácím textilem. "Veškeré nákupy se v roce 2020 přesunuly na internet a nám se díky tomu několikanásobně zvýšily tržby. Důvodem byl především enormní zájem o šití bavlněných roušek a o domácí textil,” potvrzuje statistické údaje Michal Kempa, majitel e-shopu s domácím textilem Goldea.cz
Nižší zájem zákazníků naopak pocítily obchody s obuví a se sportovním vybavením. Prodej služeb se zastavil. Kadeřnictví, kosmetické salony, fitcentra nebo cestovní kanceláře jsou zavřené již téměř rok.
Nákupní chování během první a druhé vlny
Češi během roku 2020 enormně utráceli. Většina zaměstnanců se přesunula na home office a děti přešly na domácí výuku. To vedlo k potřebě dovybavit si domácnost. Průměrná útrata na e-shopech narostla o 20 až 30 %. "Za rok 2020 se velmi zvýšil zájem o bavlněná plátna, ale také o povlečení nebo ubrusy,” potvrzuje velký zájem o domácí textil také Michal Kempa.
Útrata v e-shopech během koronakrize
Dle Asociace pro elektronickou komerci utratili Češi během roku 2020 v e-shopech bezmála 200 miliard korun. Vypadá to, že ani rok 2021 nezůstane pozadu, co se tržeb týká. "Letošní rok je a bude rekordní. Oproti minulému roku jsme na 350 % tržeb z loňska. Nyní vstupujeme do Maďarska a očekáváme další nárůst,” říká Michal Kempa.
Předvánoční nákupy během koronakrize
Před Vánoci se na chvíli otevřely obchody, aby lidé mohli nakoupit dárky pro své nejbližší. Jen v e-shopech zákazníci od října do prosince utratili 66 miliard korun. "Očekávali jsme obří nárůst objednávek. Ale musím říct, že jsme svátky zvládli i přes rekordní čísla nejlépe za celou dobu fungování.” hodnotí Michal Krempa vánoční nákupní šílenství.
Dopravci a koronakrize
Průměrný čas, který zákazníci strávili na internetu, se během jara 2020 kvůli koronavirové epidemii zvýšil o 50 procent. Lidé trávili online přibližně 24 hodin měsíčně. Enormní nárůst online objednávek se odrazil také na fungování dopravních společností. Dopravci ale situaci zvládají velmi dobře. "Dopravci vše zvládají skvěle. V Čechách jsou zvyklí na obří expedice a opět dokázali, že jsou profesionálové.” chválí dopravní služby Michal Krempa.
Omezení dodávek zboží ze zahraničí
Kvůli zavřeným hranicím se prodloužily dodací lhůty dováženého zboží. Snížily se také kapacity pro přepravu leteckého carga. Asie se potýká s nedostatkem pracovníků a některá odvětví v Evropě tento negativní trend pocítila velmi výrazně. Patří mezi ně například prodej elektroniky, jízdních kol nebo náhradních dílů do automobilů. "Většinu látek dovážíme ze zahraničí. Naši dodavatelé se během roku 2020 změnili. Hlavně se velmi zdražil nákup, protože nebylo na trhu dostatek vstupního režného plátna pro výrobu bavlněných pláten s tiskem. Naštěstí jsme ale vše zvládli díky obřím zásobám od našeho hlavního dodavatele,” uzavírá Michal Krempa.
Trendy v online nákupech pro rok 2021
Ani během jara 2021 zájem o online nákupy nepolevil. Co můžeme čekat v druhé polovině roku? Konstantně zvýšený zájem o online nakupování, vyřizování služeb online a upřednostňování bezkontaktního doručení zboží.