Místo katalogů máme tablety
23.07.2015 14:20
S Janem Hummelem, spoluzakladatelem Fruitisma o tom, jak ve firmě fungují telekomunikace
Jak jste se dostali k čerstvým džusům?
S džusy jsme začínali v Bratislavě. Tam už totiž džus bar fungoval a lidé byli zvyklí něco podobného kupovat, takže jsme se vrhli do konkurence. Důležité pro nás bylo, že jsme již měli zkušenosti s ovocnou zmrzlinou. Ač se to možná nezdá, tak ty produkty jsou si hodně podobné. Tuto pobočku jsme provozovali asi rok a půl, hodně jsme se toho tam naučili a pak jsme otevřeli prodejnu na Chodově. V letech 2006 - 2008 jsme se rychle rozvíjeli s tím, jak rostla nová a nová obchodní centra. Dnes máme 42 prodejen.
Koordinace množství prodejen vyžaduje hodně komunikace. Jaká řešení k tomu používáte?
My jsme začínali tak, že jsme byli dva a ze začátku jsme ani neměli kancelář a byli jsme stále v terénu. Dnes jsme zase víc v kanceláři, ale zaměstnanci z centrály jsou hodně v terénu. Máme vlastní ekonomický software, který jsme si nechali připravit na míru našim potřebám a jehož součástí je reporting z prodejen. Ten chodí denně a umožňuje nám udržovat přehled. Každá pokladna je připojena do centrálního systému, a tak víme, co se na prodejně zrovna děje. Pokladna například pozná, kolik tu máme ovoce, a navrhuje manažerovi, co má právě objednat. Ke komunikaci se zákazníkem používáme namísto klasického pokladního displeje velký LCD monitor, který umožňuje prodávat ještě další produkty, zákazníka to motivuje k dalším nákupům. Všichni vedoucí prodejen mají chytré telefony, na které jim chodí reporty a jsou motivováni to sledovat. Manažeři například vidí denní pořadí úspěšnosti prodejen, vedoucí se střídají, takže dostanou vyhodnocení plánů, vidí výsledky předchozích dní a mohou s tím pracovat. Hodně věcí řešíme přes mobilní telefon.
Jak tedy zaměstnanci mobilní telefony využívají?
Služební telefony mají buď manažeři z centrály, kterých je asi třináct, nebo manažeři prodejen, těch je necelá stovka. Pak máme asi 200 brigádníků, ale ty samozřejmě služebními telefony nevybavujeme. Jako ovocná firma nemáme moc na výběr, zhruba před rokem a půl, možná dvěma, jsme skoro kompletně přešli na "jablečné" prostředí a docela nám to vyhovuje. Teď jsme v rámci prodloužení smlouvy s Vodafonem získali i určitý rozpočet na telefony, takže nakupujeme nové iPhony. Pro zaměstnance to má silný motivační efekt. Mobilní zařízení nám hodně pomáhají, tablety například už dávno převálcovaly jakékoli tištěné katalogy a hojně je využíváme při prodeji zákazníkům mimo naši síť.
Kdy začala vaše spolupráce s Vodafonem?
My využíváme služby Vodafonu po celou dobu, krom dvouleté špatné zkušenosti s konkurencí. Věřím, že šlo o smůlu na určité lidi, ale prostě ten vztah moc nefungoval. Takže jsme se vrátili zpět k Vodafonu. U něj jsme tedy od roku 2003. Když jsme začínali, tak jsme u operátora měli naše soukromá čísla. Musím říci, že spolupráce s Vodafonem funguje výborně, vždy se snadno dohodneme. Vloni jsme otevřeli 11 prodejen, což je vlastně čtvrtina celkového počtu. Rozšíření samozřejmě znamená, že jsme potřebovali nové SIM a nové telefony v době trvání smlouvy. Vodafone nám ale vždy vyšel vstříc, takže jsme mohli třeba telefony pořídit snáze a výhodněji, i když se s tím původně nepočítalo.
Jaké konkrétní služby u Vodafonu používáte?
Celkem máme pro Fruitisimo asi 150 SIM karet. Většina slouží v telefonech pro klasické hlasové a datové služby. Ale využíváme i samotné datové SIM a například i službu sledování vozového parku. Také jsme poměrně zvláštní firma tím, že vůbec nemáme pevnou linku, všechno řešíme po mobilních telefonech, třeba i naši infolinku. Takže jediné další služby, které nakupujeme jinde, je připojení našich prodejen, které často řešíme třeba v rámci služeb daného obchodního centra. Ale i některé naše prodejny jsou připojeny do naší sítě přes Vodafone. Máme také novou pojízdnou prodejnu, kterou samozřejmě připojujeme mobilním řešením.
Jak funguje komunikace s operátorem?
Já jsem na výsost spokojen. U Vodafonu máme jednu konkrétní kontaktní osobu, která zná naše potřeby. Většinou tyto záležitosti řeší naše kolegyně na centrále ve firmě, ale i já občas volám, když něco potřebuji. Třeba když jsem si zapomněl při cestě do Austrálie aktivovat datový roaming, snadno to vyřešil jeden rychlý telefonát. Jinak z mého pohledu vše funguje, nové SIM a telefony se ve firmě objeví dle našich potřeb.
1