Suchoba: Podnikejte ve velkém
31.05.2016 09:44
Každá země má svá specifika. Co funguje v Americe, u nás vůbec nemusí. Je lepší pustit se do lokálního nebo do globálního podnikání? Na tuto otázku jsme se zeptali angel investora Michala Suchoby, který má v této oblasti bohaté zkušenosti.
Daleko a přece blízko
Uznávaný světový stratég Pankaj Ghemawat už od roku 2007 upozorňuje na to, že svět se stává málo propojeným. Tato ztráta spojení se prohlubuje každým rokem. Není to zapříčiněno chybějící komunikací mezi zeměmi. Ta je naopak na vysoké úrovni . "Toto slabé propojení je zapříčiněné odlišností jednotlivých zemí. Každá z nich má vlastní ekonomické a politické podmínky a vyvíjí se svým vlastním tempem," upřesňuje Michal Suchoba.
Neglobalizujte, lokalizujte
Jestliže uvažujete nad globálním byznysem, nejprve si nastudujte kulturní a ekonomické rozdíly.
Nestačí jen upravit produkt nebo službu. Často musíte změnit i distribuční kanály, celkový byznys plán a marketingovou strategii. "Lokalizace je klíčem globálního byznysu. Nestačí jen přeložit webovou stránku do angličtiny nebo do ruštiny. Nákupní zvyky zákazníka jsou odlišné v každé zemi. Jednoho může upoutat velký banner Home Page, druhý si radši přečte více informací, a až pak udělá požadovanou akci. Všechny tyto drobnosti musíte mít před vstupem do dané země zvládnuté," radí Michal Suchoba.
Podobná lokalizace se týká služeb a produktů. Například chuť Coca-Coly v Nigérii se mírně liší od té naší. Dalším příkladem lokalizace je Google a jeho výběr týmu. V dané zemi vždy zaměstnává jen lokální pracovníky. Stejně tak lokalizuje i výběr zpráv a novinek podle země odběratele.
Jak na to
"Než se vrhnete do globálního podnikání, tak si odpovězte na pár otázek. Je váš produkt úzce spjatý s domácím trhem? Je možné zprostředkovat službu i do zahraničí? Jaké budou vstupní náklady do dalších zemí? Máte produkt či službu otestované?", to je jen část otázek, které jsou podle Michala Suchoby důležité.
Mít velké oči a začít podnikat rovnou globálně je pěkná představa. Hodně peněz, skoro žádné starosti. Skutečnost je ale jiná. Vyplatí se nejprve spustit projekt v domácí zemi. Je důležité vychytat všechny mouchy. Následně si můžete na základě analýz vybrat trhy, na kterých chcete své působení rozšířit. Určitě si na začátek vyberte aspoň jednu zahraniční zemi, kde svůj produkt nebo službu otestujete.
S tímto postupem má zkušenosti i pan Suchoba. "Teď spouštíme projekt DOCKitIN, který se zaměřuje digitalizaci osobního života. Všechny faktury a smlouvy vám naskenujeme a dokonce i fyzicky uložíme v bezpečnostním archivu. Testujeme ho nejprve na Slovensku, ale určitě chceme časem zpřístupnit službu i v zahraničí."
Plánujete globálně podnikat? Budeme rádi, když se nám s vašimi úspěchy pochlubíte.