Vánoce, které se neztratí v šuplíku. Proč je lepší investovat do zážitků namísto věcí?

Ekonomika
22. 12. 2024 10:00
Když průměrná česká domácnost utratí za vánoční dárky přes 12 tisíc korun a nákupní centra připomínají těsně před Štědrým dnem lednový výprodej na steroidech, je načase položit si otázku: Opravdu měříme vánoční štěstí počtem dárkových krabic? Lidé postávají ve frontách jako stádo ovcí vedené neviditelnou rukou marketingu, přehrabují se v regálech a někteří by se snad i porvali o poslední sadu luxusních pralinek. Kdo odchází s prázdnou tašku, ten jako by ani neslavil. Statisticky vzato, polovina těchto „nezbytných" nákupů skončí do roka v lepším případě zastrčená v šuplíku, v horším rovnou v kontejneru.

Jenže skutečná hodnota Vánoc, které chceme sdílet s nejbližšími, se nedá změřit počtem účtenek. V době, kdy inflace ukrajuje z našich úspor a každá koruna má dvojnásobnou váhu, je paradoxní, jak lehce podléháme představě, že kvalitu vztahů lze měřit cenou dárků. Přitom data mluví jasně: zatímco hodnota hmotných dárků klesá geometrickou řadou – nový telefon ztratí během roku až 40 % své hodnoty – kvalitní zážitek s postupem času získává na ceně s každou sdílenou vzpomínkou.

V jádru jsou ale Vánoce svátkem, kdy se setkáváme s rodinou a přáteli, a kdy si připomínáme, že nejdůležitější věci v životě nejsou k mání za hotové ani na splátky. A právě proto, namísto hromadění věcí, které často už za pár dní skončí nevyužité v šuplíku, stojí za to investovat do zážitků. Protože zážitky si nenacpete do tašky, neodložíte je do kouta – a hlavně neztratí hodnotu ihned po rozbalení.

Vánoce jako investice

Představte si nákup dárků jako pomyslné investiční portfolio. Můžete vsadit na krátkodobý výnos v podobě okamžitého „wow efektu" z nového gadgetu, nebo investovat do „blue chip" zážitků s garantovaným dlouhodobým růstem. Společná rodinná večeře při svíčkách, víkend na horské chatě, kde konečně vypnete všechny obrazovky a zapnete skutečnou konverzaci, nebo třeba adventní koncert, kde vaše děti poprvé objeví kouzlo živé hudby – to jsou momenty, jejichž hodnota neklesá s časem jako akcie podezřelého start-upu.

Z čistě ekonomického hlediska nabízejí zážitkové investice zajímavý fenomén, jelikož ejich návratnost roste s časem. Ano, kvalitní rodinný výlet může stát stejně jako značkový parfém, ale zatímco vůně vyprchá rychleji než předsevzetí po Silvestru, vzpomínka na společně strávený čas může fundamentálně změnit váš přístup k penězům i životu. Průzkumy ukazují, že lidé orientovaní na zážitky vykazují dlouhodobě vyšší míru životní spokojenosti než ti, kteří hromadí věci.

Tento přístup má navíc zajímavý vedlejší efekt na osobní finance. Postupně se učíte rozlišovat mezi skutečnou hodnotou a marketingovým pozlátkem. Místo abychom podléhali FOMO (strachu z propásnuté příležitosti) při každé slevové akci, začínáme investovat do momentů, které nelze koupit ve výprodeji. Výsledkem je nejen zdravější peněženka, ale především domov nezavalený armádou věcí čekajících na své využití.

Co si tedy letos nadělit?

Zkuste třeba místo nakupování před Vánoci tento čas investovat do plánování společných zážitků. Vytvořte rodinný "zážitkový fond" – možná zjistíte, že nejcennější dividendy jsou ty, které se nedají zdanit. Protože zatímco hodnota věcí klesá s každým dnem v šuplíku, hodnota společných momentů roste s každou vzpomínkou. A až za rok budete bilancovat, co vám Vánoce 2024 přinesly, vsadím se, že to nebude další „chytré" zařízení, které mezitím zastará. Budou to příběhy, které můžete vyprávět znovu a znovu, smích, který si pamatujete, a momenty, kdy jste byli skutečně spolu – ne každý na svém mobilu, scrollující nekonečným seznamem slev.

Takže než vyrazíte do víru předvánočního šílenství, položte si jednoduchou otázku: Chcete další věc do šuplíku, nebo vzpomínku, která vydrží navždy?

Autor je spoluzakladatelem a CEO investičního fondu INDEXIT

Autor: David Hercig

Naše nejnovější vydání

TÝDENInstinktSedmičkaINTERVIEWTV BARRANDOVPŘEDPLATNÉ